Wil jij ook een killerbody?

 

Koop dan één of meer delen van de boeken van Fajah Lourens en het gaat je lukken! Fajah zelf is het levende bewijs: werkende moeder, geen 20 meer en toch hartstikke strak in het vel. En als zij het kan, dan kun jij het ook. Alleen: waarom zie ik er een jaar later nog steeds erg weinig van terug in het straatbeeld? Waar zijn al die killerbody’s die je door het volgen van een dieet en wat sporten binnen 13 weken zou krijgen?

 

Het antwoord is vrij simpel: ze zijn er niet. Het boek is na een dag of drie in boekenkast beland, naast die van Sonja Bakker, Montignac en de meisjes die vinden dat je moet stoppen met het eten van de menstruatie van de kip (Google maar even als je het echt wilt weten). Waarom het boek daar belandde? Het dieet was te streng, wijkt teveel af van het gemiddelde Nederlandse eetpatroon en is onhandig met een gezin of veel sociale verplichtingen. 

 

Waarom trappen we er nog steeds massaal in?

Mensen zijn gek op succesverhalen. We smullen van het verhaal van Jimmy Carter, die van pindaboer president van de Verenigde Staten werd. Van Sonja Bakker, die vroeger een mollig meisje was en nu miljoenen verdient met het aanprijzen van eierkoeken en light producten. En van de ‘voor-’ en ‘nafoto’s’ van mensen die succesvol afvielen. Zo willen we ook zijn! En daar willen we niet te veel voor hoeven doen. We willen gewoon een boek dat je belooft dat je in dertien weken ook succesvol bent. Inclusief blokjesbuik.

Maar dan komt het!

Ineens blijkt dat je er zelf wat voor moet doen. En ook heel veel voor moet laten. Want zeg nu zelf: ga jij echt elke ochtend een half uur eerder je bed uit om je oefeningen te doen? Laat jij je boterham kaas staan en drink je elke ochtend met dichtgeknepen neus een groenbruine lobbige smoothie van boerenkool en bleekselderij? En eet je quinoasalade op je werk, terwijl je collega’s zuchtend vragen of je weer op dieet bent? Vaak niet. En zo belandt dat boek dus in de kast.

 Wat dan wel?

Doe maar normaal. Met wat kleine aanpassingen in je voeding en beweging kom je echt een heel eind. Aanpassingen die niet voelen als een dieet, zodat je jezelf niet zielig gaat vinden omdat je nooit iets mag. En ja, daar moet je nog steeds wel wat voor doen. Niks gaat vanzelf. Maar de kans is wel een stuk groter dat je op de langere termijn je doel behaalt en behoudt.

Wees realistisch

Fajahs lijf is haar visitekaartje en haar werk. Heel Nederland let op haar gewicht en zij weet ook dat social media minnend Nederland haar genadeloos afslacht als ze iets aankomt. Een betere stok achter de deur kun je niet hebben. En jij hebt die niet (hoop ik voor je). Daarnaast is elk lichaam verschillend. Elk lijf reageert anders op voeding, sport en de combinatie daarvan. Niet iedereen wordt breed gespierd van krachttraining, net als ik nooit een Messi zal worden, ook al train ik nog zoveel. Dat heeft met je genen te maken. Dus heb realistische verwachtingen. Misschien heb je dan in de zomer van 2018 geen blokjesbuik, maar wel een gezond en fit lijf. Dat is wél haalbaar. En daar kun je nu al aan gaan werken.