Weight-watchers, paleo-dieet en al die andere..

De titel zegt al waar deze blog over gaat.
Het gaat over de immens populaire afvalprogramma’s waar veel Nederlanders al mee hebben geëxperimenteerd. Werkt het nu echt? Werkt bijvoorbeeld weight-watchers echt op de lange termijn? dat gaan we behandelen in deze blog.

Quick-fix

Allereerst, waarom doen we dit soort programma’s?
Ik heb het er al eerder over gehad dat we met onze westerse levensstijl gemiddeld 1 KG per jaar aankomen zonder dat we er iets extra’s voor hoeven te doen. Het is dus niet gek dat je op een bepaald moment een gewicht bereikt waar je niet tevreden mee bent.

Je hoort eens iets op een verjaardag, je speurt eens wat af op het internet of vangt een gesprek op in de sportschool over de verschillende methode’s die de mensen om je heen hebben toegepast om af te vallen. De namen paleo, weight watchers zul je wel eens gehoord hebben. Mensen reageren er enorm enthousiast op. Ze vallen veel af in een korte tijd. Maar vertellen ze je wel alles? Want hoe vergaat het deze mensen een half jaar later? Daar wil ik het graag over hebben.

Ongeduld.

De mens is redelijk ongeduldig en daarom is het ook niet gek dat we op zoek gaan naar de zogenoemde ‘wonderpil’
Deze bestaat nog steeds niet, misschien maar goed ook, anders was mijn werk inmiddels bijna overbodig.
We zullen het dus nog steeds zelf moeten doen. Het liefst steken we er zo min mogelijk tijd en energie in, en het kan ons dan nog steeds niet snel genoeg gaan.
Dergelijke programma’s haken hier slim op in. En dan doe je een dergelijk programma, maar wat daarna? Laten we wel wezen, ik kraak geen enkel programma af. Ze zullen op de korte termijn best werken. Maar ga je bijvoorbeeld (programma weight watchers) je hele leven ‘punten’ blijven tellen? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Een dergelijk programma kan bijvoorbeeld wel goed werken voor iemand die vanwege gezondheidsredenen snel moet afvallen, maar ook voor deze categorie mensen schuilt er een gevaar.

Ga op zoek naar datgene wat je je hele leven lang kunt volhouden.

Ik zeg het bij elke intake weer.
Je moet iets hebben wat je lang kunt volhouden. Misschien val je dan niet het gewenste gewicht af in een korte tijd, maar is dat belangrijk? De mensen die vele diëten hebben gevolg en het bekende ‘jojo-effect’ hebben bereikt vallen minstens een keer zo langzaam af dan mensen die nog nooit een dieet hebben gevolgd. En trouwens, het woord ‘dieet’ is slechts een term. Levensstijl is een woord wat beter past. Je moet een lange termijn visie ontwikkelen en daar met kleine stapjes naar toe werken. Ga uit van je bestaande voedingspatroon en neem deze nog eens onder de loep. Kijk wat je vanuit daar kunt aanpassen en doe dit met kleine stapjes. Bekijk of vraag hulp bij wat voor jou een realistische doelstelling is voor bijvoorbeeld het komende jaar. Deel deze doelstelling vervolgens op in stapjes van 1 maand. Lukt het niet met de kleine aanpassingen die je hebt gedaan? Dan zijn de aanpassingen niet voldoende en zul je er meer voor moeten doen. Je kunt meer gaan sporten, of meer met je voeding gaan doen.

‘Rome is ook niet in 1 dag gebouwd’


Heerlijk zo’n chliché! Maar het klopt wel, en dat is natuurlijk ook zo met onze levensstijl. Hoe je eet, of je wel of niet beweegt dat is er langzaam in geslopen. En andersom zul je ook weer langzaam moeten gaan beseffen dat het anders moet. Dit moet dus met stapjes gebeuren en gun je zelf de tijd ervoor. Vraag je zelf af of je er klaar voor bent om dingen te veranderen. Ben je dat niet? Waarom zul je dan tijd, energie en geld investeren in een programma waarvan je al weet dat je na het programma je oude levensstijl weer zult oppakken. En ben je toch ongeduldig en wil je toch ook quick-fix? Doe het dan onder begeleiding, maar denk vooral nog eens terug aan deze blog.

Ruben.