Waarom je geen hondenbrokjes eet als je een gezondere leefstijl wilt

Stel, je wil je hond wat leren.

Wat doe je dan?

Je stopt je broekzak vol met lekkere brokjes en iedere keer als hij iets goed doet, dan krijgt hij daar wat van.

En wel zo snel mogelijk na zijn goede gedrag, want dan legt je hond de link tussen gedrag en beloning. En dan is hij gemotiveerd om het nog een keer te doen.

Zo werkt het met jouw gezonde gewoonten dus niet.

Want de beloning komt niet direct, maar (veel) later. En dat is nou precies de reden dat het zo moeilijk is om nieuwe gezondere leefstijl aan te leren.  Maar het is te doen. Met een paar tips help ik je een eindje op weg.

Verander één gewoonte tegelijk

Het is al lastig genoeg om één ding te veranderen. Laat staan meerdere tegelijk. Begin dus met één nieuwe kleine gewoonte. Bijvoorbeeld door de week geen frisdrank drinken. Dat is al beter behapbaar dan ‘nooit meer frisdrank drinken’. En de kans op falen is kleiner. Als deze gewoonte routine is, dan pak je de volgende gewoonte.

 

Hak je nieuwe gewoonte op in kleinere stukjes

Heb jij het goede voornemen om meer te gaan bewegen, dan is dat doel veel te abstract. Want wat is meer bewegen? Meer dan wat? Maak het SMART. Jouw nieuwe gewoonte kan bijvoorbeeld zijn dat je elke dag 10.000 stappen zet. Of dat je elke maandagavond naar bootcamp gaat. Hoe concreter, hoe beter.

 

Waarom wil je eigenlijk iets veranderen?

Alleen als je zélf echt iets wilt veranderen, gaat het je lukken. Stel, je ontbijt nooit. Maar de gezondheidsgoeroes vinden dat slecht en zeggen dat je daar toch echt iets aan moet doen. Zuchtend zet je dan de wekker een kwartier eerder om een groene smoothie of een bord havermout te maken. Ik geef je drie dagen. Daarna stop je ermee. Want je wilt het eigenlijk zelf niet, maar het moet van een ander. En dat werkt niet. Dus voer alleen veranderingen in die je zelf wilt. Doe het nooit voor een ander.

 

Hou jezelf bij de les

Zet een alarm op je telefoon om je eraan te herinneren dat je bezig bent met wat nieuws. Dan kun je het ook niet vergeten. Uiteraard kan je ook een app gebruiken. Zo kan de Fitbit je elk uur herinneren aan je voornemen om meer te bewegen. En de app Headspace geeft je elke dag een klein opdrachtje om je hoofd leeg te maken.  Als de gewoonte ingesleten is, zet je het gewoon weer uit.

 

Voer de sociale druk op

Dat doe je door iedereen te vertellen over je nieuwe gewoonte. Zet op Facebook dat je gestopt bent met roken. Vertel de vriendin die altijd chocolade meeneemt dat je zo min mogelijk suiker eet. En zeg tegen je collega’s dat je de taart bij verjaardagen overslaat. Op een zwak moment heb je de sociale druk als reddingsboei. Want je wilt natuurlijk niet ‘afgaan’ in de ogen van een ander.

 

Hoe lang duurt het om een gewoonte te veranderen?

Daarover wisselen de meningen. Soms lees je 21 dagen. Soms 3 maanden. En sommigen zeggen dat je iets pas goed kunt leren door het 10.000 uur te doen. Je hond ziet je aankomen…

Mijn maatstaf is: als je niet meer bewust bezig bent met die nieuwe gewoonte. In het geval van de frisdrank: als je dus automatisch naar de kraan loopt in plaats van naar de koelkast.

 

Het is toch gewoon een kwestie van wilskracht?

Tot op zekere hoogte. Wilskracht is als een elastiekje. Op een gegeven moment is de rek eruit of knapt ie. Dat kan je voorkomen door je gewoonten niet op wilskracht te veranderen, maar met maatwerk. Door te kijken wat voor jou vol te houden is. Want het gaat om de lange termijn. Die korte termijn beloning werkt alleen bij je hond.