Voorbereid op wintersport

Zie je jezelf tijdens de wintersport al naar beneden suizen, van duizelingwekkende hoogten richting het dal? Terwijl de sneeuwvlokken naar beneden dwarrelen en de zon de witte vlakten doet schitteren? Hartstikke mooi.
Tenzij je op een brancard achter een paar Oostenrijkse hulpverleners naar beneden suist.

Daarom: voorbereiding op de wintersport is een must als je ellende wilt voorkomen. Natuurlijk kun je op Youtube en Google allerlei filmpjes van oefeningen vinden, die je goed voorbereid op wintersport laten gaan, maar we weten allebei dat je dat niet gaat doen. Of misschien één keer. Het is namelijk net zoiets als die VHS pilatesvideo die op zolder ligt. Of dat goede voornemen om drie keer per week hard te gaan lopen. Je wilt het wel, maar je doet het niet.

Waarom voorbereiden op de wintersport?

Geen betere pret dan voorpret. Hoe langer je met je wintersportvakantie bezig bent, hoe leuker het wordt. En daarnaast verklein je natuurlijk het risico op blessures en spannende gipsvluchten. Skiën is best een pittige belasting voor je lichaam, zeker als je een zittend leven leidt. Je bent ineens de hele dag buiten, je sport een flink aantal uren per dag en grote kans dat je minder slaapt dan thuis. Je gebruikt dus ineens spieren waarvan je het bestaan niet kende. En dat maakt samen maakt de kans op een blessure of overbelasting best groot.

Moet ik dan skilessen nemen?

Dat kan, maar het is wel gedoe om steeds naar zo’n indoor skibaan te gaan (als je al een plekje weet te bemachtigen). Je kunt je ook op een andere manier voorbereiden: met conditietraining en spierversterkende oefeningen. Ik zal je in deze blog niet vermoeien met alle mogelijke oefeningen, maar ik garandeer je dat je een afwisselend programma te wachten staat.
Wat we gaan doen? Cardio, balans- en krachttraining. Daarbij richten we ons vooral op je benen, maar we vergeten ook je polsspieren ook niet. Onmisbaar voor je activiteiten aan de bar, tijdens de après-ski.

Ik ben al fit, ik heb dat toch niet nodig?

Misschien ben je wel fit, maar niet skifit. Wat ik daarmee bedoel? Misschien volleybal je twee keer per week, maar dat wil niet zeggen dat je lichaam berekend is op een hele andere beweging, namelijk skiën, snowboarden of een urenlange polonaise met Anton aus Tirol. Je hebt zeker voordelen als je al sport en een goede conditie hebt, maar toch is het goed om je gericht op de wintersport voor te bereiden.

 

Waarom bij een personal trainer?

Ja hoor, je kunt best zelf gaan hardlopen en krachtoefeningen doen, maar met maatwerk behaal je sneller en beter resultaat. Ik pas de oefeningen op jouw niveau aan en ik hou rekening met je doelen en je mogelijke beperkingen (knie- of enkelproblemen bijvoorbeeld). En misschien wel belangrijker: je gaat je oefeningen nu écht doen. Want je hebt nu eenmaal een afspraak met me. Enne… ik ben graag je motiverende skistok achter de deur.