Vakantie, aankomen of afvallen?!!

Voor de meeste scholieren is het al bijna zover: Vakantie!
Examens achter de rug, laatste toetsen en dan is het uitkijken naar je vakantiebestemming.
De all-inclusive aanbiedingen vliegen je vast om de oren en in alle resorts pronken ze met hun mooie zwembaden, goede animatie en…. De beste buffetten waar je de hele dag gebruik van kunt maken.
Ai, lastig? Ga je tijdens je vakantie aankomen of afvallen?  Je kunt het binnen de perken houden. Hoe?

Vakantie

Vooropgesteld, vakantie is er om te genieten. Het is een tijd waar je hoogst waarschijnlijk al een tijdje naar uitkijkt. Het idee is dan ook niet om als een soort geheelonthouder op vakantie te gaan, maar eens te kijken hoe je je gezonde levensstijl in de vakantie kunt passen. Je voelt je tijdens de vakantie immers ook een stuk beter wanneer je gezond leeft dan dat je je vol gaat proppen met ongezond voedsel wat je toch niet nodig hebt. Daarnaast zit je er vast ook niet op te wachten dat bij terugkomst van vakantie je weer weken nodig hebt om op je oude niveau te komen.

Dus, genieten en niet aankomen. Hoe gaan we dat doen?

  • 1. Sluit een soort van deal met jezelf. Wat is acceptabel? Ik ga er van uit dat je in 1 week vakantie 3 kilo aankomen niet acceptabel vind. Acceptatie werkt erg goed. Wanneer je je zelf een buffer stelt in de vakantie van 1-2 Kilo dan is de ‘schrik’ bij terugkomst lang niet zo erg.
  • 2. Is het erg dat je aankomt? Want, is alles wat je aankomt vet? Weet je dat het helemaal niet zo erg is dat je iets aankomt? Het is namelijk niet allemaal vet. Vooral als je naar een warm oord gaat is de kans reel aanwezig dat je vocht zult vasthouden. Je kunt dit vaak wel merken aan sieraden als horloges of ringen.  Helaas merk je het ook aan kleding, maar nogmaals het is grotendeels vocht.
    Echter is het geen vrijbriefing. Je kent het spreekwoord ‘Elk pondje komt door ’t mondje’
  • 3. Beweeg! Wat is er mis mee om iets actiefs te doen op vakantie? Sporten kan immers ook ontspannend werken. Overleg bijvoorbeeld met je trainer wat je het beste kunt blijven doen in de vakantie. Het hoeft geen hele workout te zijn, maar misschien een korte cardio/kracht workout om in ieder geval niet terug te vallen bij terugkomst van vakantie.
  • 4. Houd je van een wijntje, biertje, cocktail of iets anders? Beperk dat dan tot de avond. Als je normaal in de middag al start dan scheelt het een hoop wanneer je dit uitstelt tot in de avond. Beperk het tot het drinken van alcohol bij het avondeten.
  • 5. Voed je lichaam en niet je mond. Gezond eten kan echt lekker zijn hoor. Gelukkig zien we bij al die eindeloze buffetten ook steeds vaker gezonde producten verschijnen. Maak er een feestje van, varieer en combineer maar sta jezelf zo nu en dan ook iets toe waarvan ik het de naam ‘rotzooi’ geef.

Pak de draad weer op.

Het is wel ontzettend belangrijk dat je bij terugkomst van vakantie zo snel mogelijk de draad weer oppakt. Over de 1-2 Kilo die je aan bent gekomen moet je je niet zo zorgen maken. Die zal je snel weer verliezen als je snel weer aan de slag gaat met je schema.

Heb je nog een andere tip voor op vakantie?
Laat het mij weten!