Ik ben aan het trillen tijdens het trainen!

Eerst zul je iets moeten weten over de werking van onze spieren voordat je de conclussie trekt of trillen tijdens het trainen goed of slecht is.
Ons lichaam kent meer dan 600 grote en kleine spieren.
Deze spieren zitten door middel van pezen weer verbonden aan onze botten en maken daardoor beweging in ons lichaam mogelijk. We kennen verschillende soorten spieren maar om het simpel te houden gaan we hier niet te diep op in.
Onze spieren bestaan uit vezels. Deze vezels zorgen er voor dat onze spieren korter of langer kunnen worden.

Krachttraining

Wanneer je aan krachttraining doet heb je vast wel eens gemerkt dat je spieren korter worden tijdens het trainen.
De spieren worden hierdoor minder soepel en je kunt je wat stijf gaan voelen. Het is daarom zeker ook aan te raden om goed te stretchen na het trainen. Mensen vragen mij wel eens of het verstandig is om voor het trainen juist te gaan stretchen. Ik vind van wel, op deze manier kun je namelijk je beweging wat groter maken waardoor je een grote bewegingsuitslag krijgt en daarmee een grotere belasting voor je spieren creëert.

Trainen

Maar hoe komt het dan dat je (soms) trilt als je een (te) zware krachtsinspanning doet?
Duidelijk is dat je spieren dan aan het samentrekken zijn. Een onderzoek van neuroloog Joanna Dearlove van de Stanford University vertelt ons dat dat onze zenuwuiteinden geïrriteerd kunnen raken tijdens een (te) zware krachtsinspanning. Het klinkt erger dan het is, het is namelijk geen blijvend verschijnsel. Door de (te) zware inspanning heb je even geen controle over je spieren.

Herstel

Het is wel belangrijk om je spieren hierna voldoende te laten herstellen.
3 dingen zijn hierbij belangrijk: 1 stretchen, 2 hydratatie, 3 suppletie
Zoals ik al zei is het belangrijk om nog even te gaan stretchen. Let hierbij wel op dat je spieren korter zijn dan voor je training. Rek je spieren dus rustig en langzaam op en breng ze niet in 1 keer volledig op rek. Voor, tijdens en na je training is het ook belangrijk om voldoende water te drinken. Als laatste zou je als toevoeging kunnen denken aan supplementen. Ik merk dat sommige van ons nog wat huiverig en sceptisch tegenover suppletie staan terwijl dit helemaal niet nodig is. Niemand krijgt namelijk 100% van je ADH(Algemeen dagelijkse hoeveelheid) binnen. Dit kun je prima oplossen door suppletie toe te voegen aan je dagelijkse eetpatroon. Mocht je dan een keer (te) zwaar hebben getraind dan zou je wat extra suppletie toe kunnen voegen om beter en sneller te herstellen.

Moet je dan trillen tijdens het trainen?

Nee, natuurlijk niet. Het is helemaal geen teken dat je het dan goed of fout hebt gedaan. In ons lichaam speelt namelijk ook nog een factor die we niet helemaal in de hand hebben en dat is genetica. Bepaalde factoren in ons lichaam zijn genetisch bepaald en hebben we dus niet onder controle. Jij bepaalt niet zelf of je wel of niet trilt tijdens een (te) zware krachttraining.

Conclusie?

Ik denk wel dat je je lichaam moet prikkelen om iets te bereiken. Of dat nu gewichtsverlies of spieropbouw is. Voor beide doelen is krachttraining zeer geschikt maar is het ‘trillen’ niet iets waar je je op moet richten.

Meer weten?
Lees ook de andere blogs op www.personaltrainerenschede.nl

#Sureyoucan!

Ruben.