Een tomaat helpt tegen de zitziekte

Je ziet de koppen regelmatig in de media: ‘Zitten is het nieuwe roken’, waarmee bedoeld wordt dat te lang zitten ongeveer net zo schadelijk voor je gezondheid is als roken. Om maar te zwijgen van wat er gebeurt als je zittend rookt. Er worden heel veel oplossingen bedacht, waaronder statafels (nee, niet die in de kroeg) en op een loopband werken. Maar de oplossing blijkt ergens anders te liggen, namelijk bij een tomaat.

De negatieve gezondheidseffecten

Nederlanders zitten veel. Gemiddeld ruim 7 uur per dag. En voor degenen die een zittend beroep hebben en van telebankieren houden (een combinatie van tv kijken en bankhangen) zal dat aantal fors hoger liggen. Het loopje naar de koelkast of het koffiezetapparaat is dat de enige activiteit op een dag. En zelfs als je jezelf dwingt om één of twee keer per week naar de sportschool te gaan, personal training of small group training, moet ik je teleurstellen: het compenseert het gezondheidsrisico door te lang zitten niet.

Ik zal je alle mogelijke negatieve gezondheidseffecten besparen. Waarschijnlijk kun je ze zelf ook wel bedenken en anders is Google je vriend. De korte samenvatting is dat te lang zitten het risico op allerlei nare en dodelijke ziekten vergroot, maar ook de kans op een depressie en stress. Bedrijven met veel zittend personeel zagen deze risico’s en grepen in. Ze gingen staand vergaderen, introduceerden ‘standing desks’ en ‘deskbikes’, waarbij je op een soort fiets werkt. Je kon op een ‘balance ball’ zitten of in een soort hamsterwiel lopend werken, maar nu blijkt dat dat allemaal niet zo helpt.

De mens is niet gebouwd op lang staan

Integendeel: mensen kregen rugklachten en spataderen en ze werden er moe van[1]. Bovendien werkt je fijne motoriek niet zo lekker als je rondloopt in een hamsterrad (niet aan de raden voor hersenchirurgen bijvoorbeeld). De meeste testpersonen hielden staand of bewegend werken daarom gemiddeld maar een maand vol. En dat is jammer, want de productiewinst neemt pas na die maand toe. Qua efficiency werkt het dus misschien op de lange duur, maar je betaalt die winst met bezoekjes aan de fysiotherapeut of dokter. En dat was niet de bedoeling van een maatregel die je gezondheidsrisico’s zou moeten beperken.

Wat wel helpt?

  • Een bureau op een goede hoogte.
  • Een naar voren hellend toetsenbord.
  • En: elke 20-30 minuten opstaan om ongeveer 2 minuten te bewegen.

Je hoeft echt geen jumping jacks te maken tijdens een vergadering of situps te doen tijdens een presentatie. Je kunt gewoon opstaan en even koffie halen, het toilet op een andere verdieping bezoeken of een praatje maken met de receptioniste. Maakt niet uit wat, als je maar wat doet.

 

Hoe dan?

Stel een wekker in op je horloge, telefoon of computer. Er zijn diverse manieren om je te waarschuwen dat het weer tijd is om te bewegen. De bekendste is misschien wel de ‘Pomodoro wekker’, een soort kookwekker in de vorm van een tomaat. ‘Pomodoro’ is Italiaans voor ‘tomaat’. Niet helemaal toevallig is de Pomodoro techniek ontdekt door een Italiaan die naar een manier zocht om heel efficiënt een project af te krijgen zonder afgeleid te worden. Werkt prima, die wekker, maar niet iedereen zal gecharmeerd zijn van de geluiden. Daarom is er nu natuurlijk ook een app van, die je subtieler ‘wekt’.

 

Kortom

Wil je de risico’s op de zitziekte verkleinen? Zit dan maximaal 30 minuten en ga vervolgens bewegen. En ben je die loopjes naar de printer of het koffieapparaat zat, kom dan een keer hier trainen. Gezellig, effectief en intensief, maar niet ter compensatie van een lousy leefstijl. Want de rest van de dag moet je het zelf doen. Train in een groep met onze Small group trainingen of train gericht met Personal training.

 

Meer lezen?

De Pomodoro techniek kun je ook gebruiken om je productiviteit te verbeteren. In dit artikel lees je er meer over. En daar vind je ook de apps die je kunt installeren om je ‘bij de tijd te houden’.

 

[1] Cornell University Ergonomics