Of je nou gestopt bent in Stoptober of dat je op 1 januari het roken vaarwel zegt: het is lastig. Dat geldt voor elke gewoonte die je wilt afleren. Een excuus om op te geven is snel gevonden: stress, liefdesverdriet of het feit dat je een paar kilo aangekomen bent. Aan de eerste twee kan ik niet zoveel doen, maar voor je derde excuus heb ik wel een paar tips.

Allereerst: waarom kom je aan bij het stoppen met roken?

 

Je eet uit verveling

Vroeger pakte je een sigaret als je je verveelde, moest wachten of niets te doen had. Of het was een gewoonte na het eten, na het opstaan of eh.. na wat dan ook. Na het stoppen met roken mis je dat en je zoekt vervanging. Meestal in de vorm van snacks.

Je stofwisseling wordt iets trager

Nou ja, eigenlijk wordt ie door het stoppen weer normaal. Door het roken was hij iets versneld. Hoe dan ook, het kan dat je daardoor een paar kilo aankomt. Een paar, dus geen twintig.

 

Alles is lekkerder

Dat komt omdat je smaak verbetert. Wat eten betreft dus. Je smaakpapillen werken beter en alles is lekkerder. En het smaakt naar méér.

Wat kun je eraan doen?

  1. Verhoog je stofwisseling met krachttraining. Niet met enge pillen van het internet.
  2. Zoek afleiding. Dat voorkomt het vervelingssnacken. Zoek een hobby, ga vrijwilligerswerk doen of doe iets anders dat je bezighoudt en dat geen stress veroorzaakt.
  3. Als je toch snackdrang hebt, kies dan voor caloriearme producten met vezels of eiwitten. Dat vult lekker.

 

Wat doe je op de moeilijke momenten?

Roken is vaak een gewoonte die je koppelt aan een tijdstip of gebeurtenis. Je rookt bijvoorbeeld altijd een sigaar bij een glas whisky. Of je pakt altijd een sigaret na het eten of tijdens de ochtendwandeling met de hond. Die gebeurtenissen of momenten zijn de zogenaamde rooktriggers. Dan kun je twee dingen doen:

  • Je vermijdt de trigger. Je neemt de achteringang op je werk, zodat je niet door de hal met rokers hoeft. En je drinkt geen whisky meer totdat je je rookbehoefte onder controle hebt.
  • Je maakt het roken na een trigger onmogelijk. Bijvoorbeeld door de hond van de buren ook mee te nemen op je ochtendwandeling. Zie maar eens met twee honden aan de lijn te roken. En nee, je gaat niet naar een losloopgebied met de beide Fikkies. Dan speel je vals.

 

Hoe hou je het vol?

Heb je echt last van afkickverschijnselen, gebruik dan nicotinepleisters of –kauwgom. Een stoppen met roken cursus kan ook helpen.

Wat ook motiveert is om het bespaarde geld apart te leggen en daar een lang gekoesterde wens van uit te laten komen. Als je voor een tientje per dag oprookt, dan groeit je spaarpotje best snel.

Wat over het algemeen niet helpt, is dat je allerlei gezonde gewoonten tegelijk invoert. Stoppen met roken én afvallen én meer bewegen bijvoorbeeld.

Maar als je nu stopt met roken, dan kun je in het nieuwe jaar starten met sporten. Wij begeleiden en motiveren  je graag.  Enne, we geven je na elke training een welverdiende opsteker.