Mijn ervaring met sportvasten (deel 2)

Vorige keer heb je kunnen lezen over de eerste helft van mijn ervaring met sportvasten, dat in totaal tien dagen duurt. Na de ijzingwekkende cliffhanger van deel 1 vertel ik je vandaag hoe het afliep, want ik kan je natuurlijk niet langer in spanning houden.

 

Drie dagen vasten

Na de afbouwdagen drink je gedurende drie dagen alleen wat sapjes, aangevuld met supplementen. Ik had in die dagen genoeg te doen, dus het was ook wel praktisch dat ik geen boodschappen hoefde te doen en niet hoefde te koken. Sportvasten levert je zeeën van tijd op. Afgezien van een ‘leeg gevoel’ had ik weinig last van trek. Ondanks dat heb ik wel zorgvuldig alle verleidingen vermeden. Over de markt lopen langs de kramen met gebakken vis en vers gebrande nootjes leek me niet handig (mezelf kennende).

Opbouwdagen

Vervolgens ga je het eten weer opbouwen. Dat gebeurt ongeveer op dezelfde manier als het afbouwen, maar dan andersom: je gaat steeds meer eten. Daarbij let je vooral op je koolhydraten. Want nu je in de ‘vetverbrandingsstand’ zit, is het wel zaak om daar zo lang mogelijk in te blijven. Door teveel koolhydraten te eten, schakelt je lichaam weer over op suikerverbranding. En dat zou jammer zijn.

Taraaa: de resultaten

Na tien dagen was er 5,6 kilo af. Ik moet zeggen dat dat voor een vrouw wel wat boven het gemiddelde van 2-4 kilo is, maar waarschijnlijk komt dat omdat mijn reserves ook wat bovengemiddeld zijn. Van die 5,6 kilo was 3,1 kilo vet. De rest was dus vocht en wat overige ballast (darminhoud enzo). Goed resultaat dus, maar het voornaamste was die hang naar koolhydraten. En die is nog steeds weg, ook een week later (als ik dit schrijf).

Hoe een appel lekkerder wordt dan chocola

Ik kan dus nog steeds zonder problemen de chocola (mijn valkuil) weerstaan en ik had na het vasten eigenlijk vooral trek in lekker eten. Dat is iets anders dan lekker vreten. De appel die ik als eerste mocht eten smaakte dan ook erg goed.. Daarnaast zou je je een stuk fitter moeten voelen. Persoonlijk heb ik dat niet zo gemerkt, maar dat kwam waarschijnlijk vooral door een verhuizing en ‘persoonlijk gedoe’, dat tegelijkertijd speelde. Het was een beetje veel tegelijkertijd. Waarschijnlijk bleef de euforie die sommigen hebben daardoor bij mij uit.

Wat een pizza, patat en een Ikea kast met sportvasten te maken hebben

Aan de andere kant: een verhuizing is wel een ‘stress top 3 item’, dat er wellicht meer ingehakt had als ik in die periode had gekozen voor ‘makkelijk en snel eten’ (ik bedoel dus patat, pizza of afhaalmeuk). Daarnaast ben ik blijven sporten en ik ging op tijd naar bed. Dus kortom: ik ben een erg hectische periode zonder kleerscheuren en inzinkingen doorgekomen. Zelfs het in elkaar knutselen van een Ikea kast waarbij ik één hand tekort kwam heeft me niet van mijn stuk gebracht, terwijl ik in het verleden uit pure woede zo’n kast zorgvuldig vernield heb omdat het niet lukte. Of het dit keer goed ging door het sportvasten weet ik natuurlijk niet, maar de kans is groot.

 

Kortom

Eigenlijk is het wel een aanrader. Sportvasten is makkelijk vol te houden, zeker als je het plant in een periode waarin je weinig sociale verplichtingen hebt, die vaak met eten gepaard gaan. Je voelt je er prima bij, werkt wat vet weg en de snaaitrek verdwijnt. Nadeel: je kleren worden te wijd en je hebt vanwege het niet eten de smaak van een ontbindend musje in je mond. Verder valt het allemaal wel mee.

 

Meer weten?

Vraag het Ruben. Die weet er alles van.