De Tour de France is in volle gang. Het vergt een enorm goede conditie om deze tour te volbrengen. Er zijn renners die gedurende een korte periode urenlange duurtrainingen vervangen door dertig minuten sporten op een minder intensief niveau, in combinatie met sportvasten. Hoe werkt dat nu eigenlijk?

Het grote publiek ziet het sportvasten nog steeds als een relatief makkelijke manier om snel af te vallen. Mannen vallen gemiddeld 4 tot 6 kilo per kuur van tien dagen af. Vrouwen 2 tot 4. Het sportvasten is echter niet met dat doel ontwikkeld. Het doel was om een sterke trainingsprikkel te geven, die leidt tot een flinke conditieverbetering. Hoe dat kan? Je lichaam heeft over het algemeen meer vet dan suiker (glycogeen) op voorraad. Staat je lichaam op ‘vetverbranding’, dan kun je dus langer doorgaan. Simpelweg omdat er dan meer brandstof voorhanden is.

Sportvasten verbetert je uithoudingsvermogen

Remco Verkaik ontwikkelde het sportvasten. Hij zegt daarover: ‘Je spieren passen zich versneld aan richting de aerobe vetverbranding. Het gevolg is dat je meer duurvermogen krijgt, minder koolhydraten hoeft te eten en sneller herstelt. Met andere woorden: je uithoudingsvermogen verbetert.’ Testen wezen uit dat de ademanalyses van mensen die aan het sportvasten waren, vergelijkbaar zijn met die van mensen die lange duurtraining op aeroob niveau deden.

Sportvasten in het kort
• Gedurende tien dagen bouw je je voeding af, je vast een aantal dagen en vervolgens bouw je je voeding weer op
• Je houdt je aan een voorgeschreven beweegschema
• Je slikt een aantal supplementen, zodat er geen tekorten ontstaan en je spierafbraak zoveel mogelijk voorkomt
Je ontvangt het hele pakket bij aanvang van je kuur. Je hoeft zelf alleen nog wat voedingsmiddelen aan te schaffen.

Keep the switch

Het idee van de sportvastenkuur is dus dat je van een koolhydraten- naar een vetverbranding gaat. Dit heet de metabole switch. Je kunt je vetverbranding stimuleren door je lichaam af en toe een stevige prikkel te geven door geen koolhydraten te eten. Dat kun je trouwens ook gedurende een kortere periode doen, bijvoorbeeld één dag per maand of één dag per week. Die dagen zou je zelfs kunnen combineren met intermittent fasting, wat inhoudt dat je gedurende die dag maximaal 500 calorieën eet en zo weinig mogelijk koolhydraten tot je neemt. Het alternatief is dat je bijvoorbeeld eens per kwartaal een driedaagse sportvastenkuur doet. Het doel? Je stofwisseling zoveel mogelijk in de vetverbrandingsstand laten blijven. Keep the switch dus.

De voordelen van sportvasten op een rijtje

• Je uithoudingsvermogen verbetert
• Het is een snelle manier om een paar kilo af te vallen
• Je behoefte aan suiker neemt af
• Je krijgt meer energie
• Je herstelt sneller van je training, waarschijnlijk omdat het sportvasten de mitochondrieën (energiecentrales in je spieren) stimuleert

Voor wie niet?

Het sportvasten is niet aan te raden voor mensen die geen goede basisconditie hebben, die ziek zijn en die zwanger zijn of borstvoeding geven. Wie medicatie slikt, kan het beste even overleggen met zijn arts. En wie aan fanatieke krachttraining doet of bodybuilder ambities heeft, kan ook beter een andere trainingsprikkel kiezen.

Wil je weten of sportvasten iets voor jou is, kom dan een keer vrijblijvend (op afspraak) langs.