Er zijn veel evoluties en trends in de fitnesswereld. Sportscholen en studio’s blijven zich hieraan aanpassen en proberen op die manier meer opties te bieden aan hun leden. Personal training, groepslessen, spinning en bootcamp zijn hiervan slechts enkele voorbeelden. Als je het mij vraagt zijn zowel personal training als small-group-training goede keuzes, maar hebben ze allebei andere voordelen. Weet je nog niet precies welke vorm van training voor jou geschikt is? Check dan deze blog en ontdek de vijf voordelen van trainen in een kleine groep.

Motivatie

Trainen in een small group  in een circuit-achtige opstelling kan een enorme stok achter de deur zijn. Vooral wanneer je moeite hebt om jezelf te motiveren om in je eentje naar de sportschool te gaan. Het ervaren van steun en van een soort kameraadschap van je medesporters kan precies datgene zijn wat je nodig hebt. Als je een competitief persoon bent, kan het trainen met anderen je daarnaast ook helpen om zelf beter te worden door je aan hen op te trekken. (niet letterlijk natuurlijk, haha). En als je juist een beetje verlegen bent, kun je er van op aan dat er leuke medesporters zijn die je steunen en helpen om uit je schulp te komen.

Variatie

Tijdens een training met een kleine groep mensen, small-group-training, leer je snel allerlei oefeningen en apparaten kennen. En niet te vergeten, je leert de juiste techniek en houding die je moet aannemen. Van oefeningen die veelal zijn gebaseerd op het opbouwen van spierkracht, tot cardio- en flexibiliteitsoefeningen. De variatie is eindeloos. Wanneer je meer dan één keer per week traint, is de kans bovendien groot dat je les krijgt van verschillende trainers. Iedere trainer heeft zijn eigen manier van training geven. Bij de één ligt de focus vaker op krachtoefeningen, terwijl de ander juist meer focust op cardio of flexibiliteit. Vind je het leuk om afwisseling te hebben in je trainingen? Dan is small-group-training ideaal.

Korte trainingen als optie

We zijn allemaal druk en hebben soms geen tijd om een uur lang te trainen. Een vorm van onze small group training zijn HIT-trainingen. Deze zijn ideaal voor degenen onder ons die in een half uurtje klaar willen zijn en zijn even effectief of zelfs effectiever dan een uur bikkelen. En zeg nu zelf, ben je in je eentje in de sportschool ook écht effectief als je slechts een half uur de tijd hebt?

Tijdens een High Intensity Training (HIIT) train je kort en op hoge intensiteit en vraag je het uiterste van je lichaam. Over het algemeen bestaat een training meestal uit een warming-up, gevolgd door een aantal oefeningen die je achter elkaar in intervallen uitvoert. De pauzes tussen de oefeningen zijn relatief kort. Bij een HIT wordt er meer zuurstof dan normaal door je lichaam gepompt waardoor je hart en longen en je algehele kracht en uithouding wordt verbeterd. Het verhoogt daarnaast je metabolisme, stimuleert de groeihormoon productie en het vergroot de explosieve kracht. Doordat de training zo intensief is, verbrand je niet alleen vet tijdens de training, maar ook tot 48 uur erna.

Meer persoonlijke aandacht

Het trainen in een small group heeft als voordeel dat je meer persoonlijke aandacht krijgt van jouw trainer. Ook al lopen er in de reguliere sportschool ook mensen rond om je te helpen als je ergens niet uitkomt, bij een small-group-training gaat deze aandacht een paar stappen verder. Jouw trainer kan je helpen bij het bijhouden van je voortgang evenals bij je houding en techniek. Als je niet zeker weet hoe je een bepaald apparaat of attribuut moet gebruiken, of het nu een TRX is of een kettlebell, kan jouw coach dit demonstreren en je hierbij helpen. Sta je te deadliften, maar houd je je rug niet goed recht? Voordat je dit zelf door hebt, heeft je trainer je hier al op gewezen. Zo voorkom je blessures en haal je het maximale uit je training. Bijkomend voordeel als je in een kleine groep traint: je kunt natuurlijk ook af en toe spieken hoe ervaren medesporters een oefening uitvoeren, zodat je dit na kunt doen.

Het bereiken van je doel

Het trainen in een small group  geeft je inzicht in jouw fitnessniveau ten opzichte van andere groepsgenoten. Dit inzicht kan je helpen bij het bepalen van de doelen waar je naartoe wilt werken. Je kunt met je trainer een trainingssysteem opstellen om jezelf zo stapsgewijs week na week te verbeteren. Ook al maak je deel uit van een groep, alsnog zijn individuele doelen belangrijk en kunnen die vaak prima binnen een groepstraining worden gerealiseerd. Als je tien push-ups kunt doen op je knieen, maar niet meer dan vijf normale push-ups, kun je kijken of je ook dit aantal kunt opbouwen naar tien. Overleg met je trainer op welke manier je dit het beste kunt doen.  

Wat kies jij?

Twijfel je nog welke vorm van trainen het meest geschikt is voor jou? Je kunt altijd gratis een proefles small-group-training bijwonen om te zien of dit iets voor jou is. Zo kun je zelf ervaren hoe het er tijdens zo’n les aan toe gaat en kun je met mij jouw doelen bespreken. Samen vinden we dan vast en zeker uit of deze vorm van training het beste bij jou past, of dat er een veel beter match is. Tot snel?