‘Leuk hoor, afvallen, maar daarna kom je zo weer aan’

 

Dat is een veelgehoorde reactie als mensen succesvol afvallen. Daarom ben ik even gaan praten met de deelnemers aan het Lifestyle Changing Program van begin 2017. Drie deelnemers vielen in een half jaar samen zo’n vijftig kilo af. Hoe is het nu met ze? Terug bij af of hebben ze hun gewicht ook na de vakantie weten te handhaven?

 

Kjeld: Geniet met (je) mate(n)

‘Het was mijn doel om tijdens de vakantie op gewicht te blijven en dat is me bijna gelukt, op een kilo na (die er na de vakantie direct weer af was). Op de camping in Spanje ontbeet ik elke ochtend met kwark en een eitje. Op een eiwitrijk ontbijt hou ik het prima tot de lunch vol. Bij de lunch eet ik tot ik voldoende heb gehad en hetzelfde geldt voor het diner. Ook als ik uit eten ga trouwens. We hebben dus met het gezin gewoon genoten van lekker eten en een drankje op het terras, maar alles met mate. Dan kan af en toe chips of een stukje Fuet best. Om het te compenseren ging ik dan de volgende dag sporten. Ik had mijn sportkleding meegenomen en ging regelmatig een hardlopen, wielrennen of krachttraining doen. Bij thuiskomst liet ik de chips en de Fuet weer staan. En dan is de ‘schade’ zo weer weggewerkt. Op naar de laatste kilo’s!’

 

Marieke: Kies bewust

‘Op gewicht blijven terwijl je in totaal vijf weken op huwelijksreis en op vakantie gaat leek me best een uitdaging. We startten met een luxe cruise met overweldigende buffetten met taart (als ontbijt), pannenkoeken en muffins. Ik heb ze laten staan en ben naar de yoghurtcorner gegaan, waar je je ontbijtje kon opleuken met muesli, kokossnippers, zaden etc. Net zo lekker en een stuk gezonder. Verder zijn er volcontinu snacks aanwezig. Je kon er bijvoorbeeld de hele dag door pizzapunten eten. Dat hebben we één keer gedaan. Toen was het klaar. Desondanks heb ik overal van genoten. Ik heb alleen wel bewuste keuzes gemaakt. Een ijsje kon bijvoorbeeld best, maar dan wel één bolletje in plaats van drie. Het smaakt hetzelfde en je ontzegt jezelf niets. Nou ja, alleen wat extra vakantiekilo’s dan.
Na mijn vakantie wilde ik nog een paar kilo afvallen. Daarom ben ik direct aansluitend begonnen met het sportvasten. Daar ben ik een paar kilo mee afgevallen. Zo heb ik een buffertje voor bijvoorbeeld de kerstdagen, al denk ik dat het niet eens nodig is als ik ook dan gewoon bewuste keuzes maak.’

 

Petra: Blijf sporten

‘Ik ben nu ongeveer halverwege mijn ‘traject’ qua kilo’s. Ik heb er dan ook heel bewust voor gekozen om tijdens mijn vakantie niet los te gaan met eten, maar met sporten. Daarom ben ik naar een soort ‘health oord’ gegaan, waar je onder begeleiding zo’n drie tot vier uur sport en best fanatiek op je voeding let. Dus om half acht liepen we anderhalf uur door de duinen (die ik af en toe vervloekt heb), vervolgens aquajoggen, bodyshape, yoga, jumping fitness, circuits en boksen. Het was pittig, dat wel. Buiten sporten met 30 graden is wel een dingetje. Alleen water drinken op een terras ook. Zelfs koffie stond op de ‘verboden middelen lijst’.

Na de vakantie was er een flink aantal kilo’s af. En nu ben ik wel klaar voor het tweede half jaar LCP, waarin ik nog een kilo of twintig ga afvallen. Zonder hysterisch dieet, met regelmatig wat lekkers. En met af en toe koffie ja J.’

 

Direct aankomen na het afvallen is dus niet nodig, als je maar een klein beetje oplet en je nieuwe eetgewoonten niet al teveel afwijken van een normaal eetpatroon, dat je ook in bijzondere situaties (zoals vakantie) kunt volhouden. Daarom bij ons geen extreme diëten, want de praktijk leert dat je daarvan over het algemeen wél weer aankomt zodra de ‘dieetteugels’ laat vieren. Meer weten? Neem dan even contact met me op. Of wil je meer ervaringen van je voorgangers horen? Ik breng je graag met hen in contact.