Waarom lukt het mijn vriend(in) wel om zijn/haar lichaam met training in shape te krijgen en mij niet?

2020 ga je ervoor. Je hebt veel voorbeelden op Social Media van mannen en vrouwen die met een voor jou perfect lichaam poseren in de sportschool. Ze staan voor de spiegel met de meest hippe outfits en alles lijkt ze goed af te gaan. Jij besluit om hier ook voor te gaan. Je bekijkt hun profielen nog een keer goed en slaat de oefeningen op die hun ook doen.
Daarnaast geven ze je allerlei inspiratie over welke maaltijden ze eten, hoe hun training eruit ziet en misschien wel welke supplementen ze gebruiken. Nu, ruim 2 maanden later kom je tot de conclusie dat er nog een lange weg te gaan is en dat het lastiger is dan het lijkt. Je vraagt je af waarom het hun wel lukt, en jou niet.
Wij gaan je proberen uit te leggen hoe dit zit.

Ectomorph, Mesomorph, Endomorph.

Grote kans dat je hier nog nooit van hebt gehoord. Maar als je eenmaal de verschillen kent, verklaart dit vast al een hoop voor je. Dit zijn namelijk de 3 verschillende lichaamstypes van de mens. Ze gaan alle 3 gepaard met een bepaalde bouw, en bij ieder past een ander soort training. Dit geldt zowel voor mannen als vrouwen. Grote kans dat je  als man een inspiratiebron hebt  die als lichaamsbouw Mesomorph heeft. En als vrouw Ectomorph of ook Mesomorph hebt(‘smaken’ verschillen natuurlijk).

Mesomorph

Een Mesomorph kenmerkt zich door de volgende eigenschappen:

  • Gespierd
  • Sterk
  • Snel in vorm
  • Gemiddeld vet%

Gemiddeld genomen is een Mesomorph goed in veel sporten. Hij ontwikkelt snel veel spiermassa maar vetophoping ligt op de loer. In de sportschool vertaalt zich dit naar iemand die snel progressie boekt met het aantal te liften kilo’s tijdens bepaalde oefeningen. Deze persoon heeft ‘de pomp’ er snel in en boekt met weinig training snel resultaat. Voor dit lichaamstype is het belangrijk dat hij(of zij) tijdens de training regelmatig korte cardio sessies doet (bijvoorbeeld hit training) naast krachttraining om calorien te verbranden.

Ectomorph

Een Ectomorph kenmerkt zich door de volgende eigenschappen:

  • Slank
  • Lang
  • Laag vetpercentage
  • Sixpack vaak zichtbaar( Wat komt door een laag vetpercentage)

Een Ectomorph is vaak die vriend(in) die vrijwel alles kan eten zonder dat hij/zij aankomt. Vele zien dit als een voordeel, maar ik zie dit als een nadeel. Deze groep is vaak minder bezig met hun voeding waardoor ze misschien wel een stuk minder gezond zijn als de andere lichaamstypes. Wil je als ectomorph gespierder worden? Dan maak je borst maar nat. Het vergt veel training en echt een lange adem. Onmogelijk is het niet, maar je kunt hetzelfde resultaat behalen als een Mesomorph met dezelfde inspanning. En wil je gespierder worden, dan is cardio al helemaal uit den boze.

Endomorph

Een Endomorph kenmerkt zich door de volgende eigenschappen:

  • Hoog vetpercentage
  • Brede bouw
  • Langzame stofwisseling
  • Makkelijk opbouw van spiermassa

Een Endormorph heeft als groot nadeel dat hij of zij snel aankomt. Het is van belang dat een Endomorph op zijn calorie inname let. Een ander kenmerk is dat dit lichaamstype over veel kracht beschikt in de benen, en over het algemeen dus snel en veel spiermassa kan opbouwen. Doordat het metabolisme overwegend laag is, is het belangrijk dat dit lichaamstype veel blijft bewegen om het metabolisme niet te vertragen.

Ah fijn! Nu ben je in staat om voor jezelf te bepalen onder welk lichaamstype je valt. Dit verklaart misschien waarom bij jou afvallen of aankomen moeilijker gaat als bij je vriend(in). Is het dan helemaal niet mogelijk om een bepaalde doelstelling te bereiken omdat ik niet een bepaald lichaamstype heb? Feitelijk is het antwoord; Ja, dat is zeker wel mogelijk. Maar ik wil je geen valse beloftes doen en weet hoeveel werk er tegenover staat. Om het beste uit je training te halen moet je dus bepalen onder welk lichaamstype je valt. Bij elk lichaamstype past een bepaald soort training. Als je in staat bent om je training af te stemmen op je lichaamstype kun je maximaal rendement halen uit je training.