Dat zijn van die vragen die moeders en oma’s je altijd stellen. Toevallig was ik deze week even bij mijn oma. Ik liep zo’n beetje op mijn tandvlees na ruim twintig kilometer hardlopen. Oma woonde op de route, dus daar kon ik even bijtanken. Niet met groenten, maar met wat snelle koolhydraten voor de broodnodige energie om thuis te komen. Maar daar gaat het nu niet over. Waarom zijn groenten nu eigenlijk zo belangrijk voor je?

De voordelen van groenten

Als je wilt weten hoe het precies zit, ga dan even het internet op. In grote lijnen komt het erop neer dat groenten grote hoeveelheden mineralen en vitaminen bevatten. Die geven het lichaam alle bouwstenen die het nodig heeft om optimaal te werken. Van een tekort aan vitaminen en mineralen krijg je op den duur gezondheidsklachten. Een tekort kan ontstaan omdat je er te weinig van eet en van onvoldoende kwaliteit. Een sliertje tomaat op een pizza is geen goede vervanger van de verse tomaat bijvoorbeeld. En huzarensalade klinkt gezond, maar is het niet.

Wissel af

Elke groente heeft zijn eigen specifieke kenmerken. Een wortel bevat andere voedingsstoffen dan een courgette. Om alles binnen te krijgen kun je dus het beste een mix van groenten eten. Een zak gemengde groenten van de supermarkt is in dat geval een handige uitkomst. Keuze genoeg.

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk verschillende kleuren groenten per dag eet. Als reminder kun je foto’s maken van je bordjes eten van die dag. Ook leuk om je Instagram vrienden mee te vervelen.

‘Maar Ruben, ik ben toch geen konijn?’

Die hoor ik hier vaak, vooral van de heren. Veel mannen zijn bang dat ze niet sterk en gespierd worden van groenvoer. Die denken dat ze grote ribeyes en lappen biefstuk nodig hebben. Maar in groenten zitten ook eiwitten. En kijk maar naar een stier. Die is ook supergespierd terwijl hij alleen gras eet. Nu hoef je van mij geen gras te eten, maar je zorgen over je spiermassa maken is niet nodig. En voor je gemoedsrust kun je er altijd wat extra eiwit bij eten.

Tips om meer groenten te eten

  • Eet bij elke maaltijd groenten. Wat komkommer op je kaas of wat snoeptomaatjes voor onderweg.
  • Eet elke dag een portie donkere bladgroenten, zoals boerenkool of spinazie. Gemakstip: gooi ze door je smoothie. Meng een handje spinazie door je pasta, boerenkool door de rijst of je omelet of maak boerenkoolchips (Google is your friend).
  • Boodschappenstress? Koop je groenten in deelblokjes uit de vriezer.
  • Tijdsdruk? Kook grotere porties en vries een deel in.
  • Vervang je boterham door een gemengde salade. Wat tonijn, kip, kaas of tofu erdoor en klaar ben je. Neem je het mee naar je werk, doe dan de dressing apart. Anders wordt het een slappe hap.
  • Ga creatief aan de slag met nieuwe recepten. Geen inspiratie? Een maaltijdbox kan (tijdelijk) uitkomst bieden.

Lukt het nog steeds niet?

Dan is er een laatste redmiddel: Greens. Voeg één schepje greens toe aan water of je favoriete smoothie en je hebt een geconcentreerde shot van groenten en fruit binnen. Inclusief de vezels en de chlorella (bladgroen), wat goed is voor je darmwerking en het afvoeren van afvalstoffen. Ook belangrijk. En de toegevoegde spirulina en groene thee helpen bij  het behoud van een gezond gewicht. En dat allemaal voor iets meer dan een euro per dag.

Ja duh… lekker commercieel praatje

Valt mee, maar ik hou van helderheid. Dus daar komt ie. Op de verkoop van producten in mijn studio zit zo weinig marge, dat het commercieel gezien niet interessant is. Wat ik wél interessant vind, is dat er voor elk probleem van ‘mijn’ sporters een oplossing is. En het probleem van te weinig groenten eten komt hier regelmatig ter sprake. Vandaar.

Maar voel je net zo vrij om gewoon bij de groenteboer naar binnen te lopen en met hem je groene issue op te lossen. Echt.

Als je maar niet met hem gaat sporten. Ieder zijn vak.