Is het nu wel of niet verstandig om een (halve) marathon te lopen?

Verhalen over pijntjes of langdurige pijnklachten doen velen van ons zich afvragen of hardlopen eigenlijk wel een goed idee is. Hardlopen is al sinds de jaren zeventig een populaire vorm van beweging, maar de afgelopen jaren heeft het aantal mensen dat hardloopt een recordniveau bereikt. Hardlopen biedt veel voordelen voor de gezondheid, maar dat betekent niet dat het geschikt is voor iedereen. In deze blog zetten we wat voor- en nadelen op een rijtje.

 

Voordeel: verbeterde conditie

Samen met het verbeteren van de conditie van het hart en de longen, is hardlopen een activiteit die de gezondheid van de botten bevordert. Hardlopen kan ook stressniveaus verminderen. Het verlicht namelijk spanning en angst en ruimt de geest op. Ook ondersteunt het ons reticulair activeringssysteem, wat betekent dat het ons helpt om ’s nachts te slapen.

Nadeel: blessures door overbelasting

Ongeacht het type sport dat je beoefent, kan te veel trainen vroeg of laat tot blessures leiden. Dit is vanzelfsprekend ook bij hardlopen het geval. Een vraag die ik veel hoor, is of hardlopen ontstekingen veroorzaakt. Het korte antwoord hierop is ja, maar het is niet per definitie een slechte ontsteking. Elke keer dat je een flink stuk hardloopt, huilen je spieren als het ware heel zachtjes. Maar dit klinkt erger dan het is hoor. Ontstekingscellen hebben de missie om de beschadigde gebieden in jouw spieren te herstellen en opnieuw te bouwen. En wanneer deze cellen en spieren samen terugkomen, zijn ze sterker dan ooit. Van spinazie eten word je dus sterk, maar van hardlopen ook. Uiteraard moet je, wanneer hardlopen voor ernstige pijn zorgt, stoppen met lopen en een bezoekje brengen aan de dokter. Wees in ieder geval niet al bij voorbaat te bang voor ontstekingen.  

Voordeel: afvallen

Hardlopen is een vorm van sport die gepaard gaat met hoge intensiteit en waarbij je gebruikmaakt van de grotere spiergroepen van het onderlichaam. Dit met als resultaat calorieverbranding en gewichtsverlies. Een vrouw van 70 kilo die 5 kilometer in 30 minuten hardloopt (10 kilometer per uur dus), zal ongeveer 360 calorieën verbranden. Wanneer je een gezond voedingspatroon hebt en deze calorieën niet compenseert door extra veel te eten, kan hardlopen dus resulteren in gewichtsverlies.  Let op; Voeding blijft ‘de key’ om af te vallen.

Nadeel: aankomen

Verrassend genoeg komen veel mensen aan wanneer ze beginnen met hardlopen of wanneer ze trainen voor een specifiek evenement zoals de (halve) marathon. Redenen voor deze gewichtstoename kunnen zijn: toename van de spiermassa en glycogeen in de spier (die wordt opgeslagen met extra water). Bovendien ervaren veel mensen een toename van de eetlust wanneer zij met regelmaat hardlopen. Als je toegeeft aan deze eetlust, kan dit natuurlijk tot gewichtstoename leiden.

Voordeel: de sensatie van presteren

Of je nu eindelijk een volledige ronde door het park kunt rennen, of dat je over de finishlijn van je eerste (halve) marathon gaat, hardlopen geeft een gevoel van trots en prestatie die uniek is vergeleken met andere vormen van sport. Door dit gevoel zie je regelmatig dat hardlopers vaker gaan hardlopen, lid worden van een loopclub of zich gaan richten op langeafstands wedstrijden. Dit gevoel van voldoening en een verhoging van het zelfvertrouwen kan je gemotiveerd houden om je aan jouw trainingsschema en doelen te houden.

Nadeel: groepsdruk

Zodra je begint met hardlopen, is de kans groot dat je in contact komt met andere hardlopers vanwege gedeelde interesses. Misschien ben je onder de indruk van hun prestaties of discipline en voel je je uitgedaagd om hier tegenop te boksen. Een uitnodiging om een langer of sneller rondje met iemand mee te lopen is misschien moeilijk om af te slaan, maar als je jezelf teveel pusht en niet je eigen tempo aanhoudt riskeer je behalve blessures ook het hebben van een onvoldaan gevoel omdat je ‘niet zo goed bent als de ander’.

 

Dus, wel of niet trainen voor de (halve) marathon?

Denk je erover na om te beginnen met hardlopen, of loop je al hard en wil je trainen voor de (halve) marathon? Zorg dan in ieder geval voor goed schoeisel die de juiste steun bieden. Kies daarnaast waar mogelijk voor een enigszins zachte ondergrond om op te lopen. En, misschien wel het belangrijkst: ren niet door wanneer je last krijgt van pijn. 

 

Een goede toevoeging aan je hardloopschema is trouwens krachttraining. Zo zorg je ervoor dat de spiergroepen die je belast tijdens het hardlopen ook op een andere manier worden geprikkeld en dus sterker worden. Dit voorkomt blessures, en is natuurlijk ook gewoon hartstikke leuk om te doen. Proberen? Schrijf je in voor een gratis proefles small group training om te zien of de combi hardlopen en krachttraining iets voor jou is.