Moet je nou eerst ontbijten omdat je anders geen energie hebt om te sporten? Of sport je eerst en ga je daarna ontbijten? Vandaag hebben we het over de tweede optie. Eerst sporten dus. Want dat heeft voordelen. 

 

Door eerst te sporten en dan te eten, creëer je een periode van vasten. Na het sporten eet je gewoon weer, dus het is een vorm van intermittend fasting. Daarover schreef ik al eerder. Dat is hip en het heeft een aantal gezondheidsvoordelen.

Ja, maar je lichaam heeft toch een ontbijt nodig om de motor weer te laten branden?

Als het goed is brandt je motor altijd. Wie geen brandende motor heeft, rijdt rond in een auto met zwarte vlaggetjes. Onzin dus. 

Natuurlijk heb je energie nodig om te kunnen sporten, maar waarschijnlijk heb je de avond tevoren een maaltijd gehad van gemiddeld 600-800 kcal. Tel daar nog een avondsnack en een biertje bij op en je hebt zo’n 1000 kcal tegoed. Een deel daarvan verbrand je ’s nachts, maar de rest heb je opgeslagen als reservebrandstof. En die verbruik je dan de volgende ochtend met sporten. 

Die mythe van de brandende motor kun je vergeten. Af en toe de tank leeg rijden is beter dan de tank over laten stromen of elke dag jerrycans met reservebenzine in je kofferbak zetten. Je auto gaat daar echt niet beter van rijden. 

Waarom is het dan zo goed om na het sporten te ontbijten?

Het meest natuurlijk is dat je eerst gaat jagen en dan gaat eten. Wij doen het meestal andersom: we gaan eerst eten en dan jagen (sporten). Die volgorde zorgt ervoor dat je voornamelijk koolhydraten (suikers) verbrandt. Dat vindt je lijf nu eenmaal makkelijker dan vet verbranden. Pas als alle suikers op zijn, ga je over op vetverbranding. Maar tegen die tijd ben jij al klaar met je training. 

Het gevolg is dat de meeste mensen suikerverbranders zijn. En dat je vet blijft zitten waar het zit. 

Hoe word ik dan een vetverbrander?

Door te sporten op het moment dat je zo weinig mogelijk suikers in je lijf hebt en je insulinewaarde laag is. Als je nuchter bent dus. Bij het sporten verbrand je dan je laatste restje suikers en vervolgens schakel je over op je vetten. 

Maar ik kan écht niet sporten op een lege maag hoor

Dat denk je maar. Probeer het gewoon eens een keer. Het is even wennen. Er is in mijn studio nog nooit iemand ingestort vanwege extreme honger. Dat gebeurt in Nederland sowieso niet zo heel vaak. 

De ervaring leert dat dat hongergevoel met vlagen komt. Het is er, maar het is ook zo weer weg. En tijdens een stevige training heb je wel wat anders aan je hoofd dan honger. Zo niet, dan zetten we even een tandje bij. 

Uiteraard zijn er uitzonderingen. We hebben het hier bijvoorbeeld over recreatieve sporters  en niet over mensen die een triathlon doen of die binnenkort meedoen aan de Mr. Bodybuilder verkiezing. Het is ook wat anders als je diabetes of andere medische problemen hebt. Dan overleg je even met je arts. Maar een gezond lichaam kan echt wel even zonder eten. 

Wat eet ik dan na het sporten?

Als je die vetafbraak nog even door wilt laten gaan, dan eet je daarna iets wat je insulinewaarde niet onnodig verhoogt. Eiwitten en vetten dus. Of wat langzame koolhydraten zoals havermout. 

Eet je veel suikers na je training, dan stijgt je insulineniveau en dat blokkeert de vetafbraak. Sterker nog: het stimuleert je vetopslag. Dat je suiker na je training nodig hebt is ook onzin. Eiwit levert evenveel energie als suiker en vet nóg meer. Je zoete sportdrankje kun je dus ook beter thuis laten. 

Ik vind het allemaal erg ingewikkeld, maar ik wil het wel proberen

Gewoon een keertje doen. Je zult zien dat het meevalt. 

Wil je alles lekker makkelijk op een presenteerblaadje krijgen, dan kun je ervoor kiezen om te gaan sportvasten. Danverander je in tien dagen van een suikerverbrander in een vetverbrander. Het bijkomende voordeel is dat je daarna weinig trek in zoetigheid hebt. En dat heeft voordelen nu het suikergoed, de marsepein en de chocoladeletters weer in aantocht zijn. Sinterklaas, eat your heart out!