Het gelukzalige gevoel dat je voelt na het rennen of na een intense workout is naast fit blijven of fit worden één van de belangrijkste redenen waarom mensen trainen. Maar hoe intens of hoe lang moet een training zijn voordat deze zogenaamde ‘high’ inkickt? En wat is endorfine, dat dit gelukzalige gevoel veroorzaakt, überhaupt?

 

Wat is endorfine?

Endorfine is een neurotransmitter die werkt als een soort feel good drug. Endorfines worden geproduceerd in het lichaam zelf. Namelijk in de hypofyse als reactie op stress en pijn. Voor een leek worden endorfines ook wel omschreven als een soort natuurlijke pijnstillers. Er vindt namelijk interactie plaats tussen endorfines en opiaatreceptoren in het lichaam, waardoor onze pijnervaring tot een minimum wordt beperkt en je je beter en prettiger gaat voelen. 

 

Sinds de ontdekking van endorfines in de jaren ‘70 hebben onderzoekers ontdekt dat er eigenlijk heel veel activiteiten zijn die een endorfine-boost in het lichaam kunnen veroorzaken. Namelijk; meditatie, lachen, chocola eten of pittig eten, en zelfs een bevalling. En, niet geheel verrassend: sporten.

 

De relatie tussen endorfine en sporten

Het zijn niet alleen de endorfines die voor een gelukzalig gevoel kunnen zorgen na het sporten. Naast endorfine komt er namelijk ook serotonine, een andere feel-good neurotransmitter, vrij tijdens het trainen. Deze komt qua volgorde vóór een endorfine-injectie, namelijk na ongeveer 30 of 45 minuten beweging. De werkelijke toename van endorfines komt ‘pas’ na ongeveer een uur intensieve training.

 

Na een uur of meer lichaamsbeweging heeft het lichaam namelijk voldoende stress ervaren om als reactie op die stress de endorfine af te geven. Je moet het je lichaam dus enigszins lastig maken en stressen om een endorfine reactie te krijgen. Echter, ervaart je lichaam te veel stress, dan kan de reactie een averechts effect hebben en kan je humeur juist verslechteren. Luister dus altijd naar je lichaam! 

 

De voordelen van het verhogen van endorfine tijdens inspanning

De toename van endorfines tijdens inspanning zoals sporten kan zó krachtig zijn dat het net zo effectief kan zijn als therapie of medicatie bij depressie. Dit is in meerdere onderzoeken aangetoond. Ook kan het regelmatig ervaren van een endorfine reactie in je lichaam, je lichaam helpen om beter te reageren op andere vormen van stress. Leuk of niet, we zitten een groot deel van onze dag en krijgen tijdens onze dagelijkse bezigheden vaak geen regelmatige lichaamsbeweging. Hoe minder lichaamsbeweging, hoe minder efficiënt het lichaam is in het omgaan met factoren die voor stress zorgen. Door regelmatig én lang genoeg te sporten, kan het lichaam veel efficiënter omgaan met allerlei soorten stress. Naast het gelukzalige gevoel dat je na het sporten ervaart, is het dus ook op de lange termijn een win.

 

Onze small group trainingen duren een uur. Lang genoeg dus om een endorfine reactie in je lichaam op te wekken. Mits je jezelf voldoende uitdaagt tijdens de training natuurlijk. Als je dat zelf lastig vindt, daag ik je graag uit. Streng doch rechtvaardig, en altijd met een beetje humor. Want het moet natuurlijk ook een plezierige boel zijn.