Je hebt het zelf vast en zeker al vaak ondervonden: reclame is misleidend. Of het nu gaat om reclames die beweren dat je in tien dagen tien kilo kunt afvallen, of die ongezonde voeding als gezond in beeld brengen. We worden gemanipuleerd. Hetzelfde geldt voor producten die je zogenaamd helpen om binnen no time kilo’s kwijt te raken middels een afslankteenring om helemaal summerproof te worden.

Leuk voorbeeld hiervan is de magnetische afslankteenring. Van deze teenringen zou je afvallen, ook zonder dieet en enige vorm van sporten. De werking berust op een oud magnetisch Chinees acupressuur principe. In combinatie met een beetje abracadabra helpt de ring je om af te vallen. Maar liefst 20 kilo, in no time. Het enige dat je zelf moet doen is lekker op je bank of in je stoel blijven zitten met de afslankteenring om je teen. Geloof je het zelf?

 

Realistische en meetbare doelen

Wil je écht summerproof worden, zeg maar zonder fratsen en veelbelovende sieraden? Realiseer je dan dat je hier de tijd voor moet nemen, en besef dat je niet binnen een maand twintig kilo lichter bent. Bedenk allereerst voor jezelf wat jouw doel is. Wil je graag een paar kilo’s kwijt? Wil je iets strakker in je vel zitten? Of wil je simpelweg meer gaan bewegen en gezonder gaan eten, oftewel je fitter voelen? Welk doel je ook hebt, schrijf hem op en maak hem concreet, oftewel SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). 

Voorbeeld SMART doelstelling:
‘Ik ga vanaf 8 april 2019 in 12 weken 6 kilo afvallen’.
Bovenstaande doelstelling is Specifiek (je spreekt over data, aantal weken en aantal kilo’s), Meetbaar (je kunt na 12 weken meten of je 6 kilo bent afgevallen), Acceptabel (je praat over een redelijk ruim tijdsbestek), Realistisch (per week 0,5 kilo afvallen is te doen) en Tijdgebonden (je weet precies wanneer je begint en eindigt).

Je kunt natuurlijk ook andere doelstellingen formuleren, zoals ‘over 12 weken wil ik weer in kledingmaat X passen’ of ‘over 12 weken wil ik mijn vetpercentage met X% hebben verlaagd’ of ‘over 12 weken wil ik X km kunnen hardlopen’. Wanneer je jouw doelstellingen altijd SMART formuleert, heb je helder wat je wilt bereiken. 

 

Loop niet te hard van stapel

Summerproof worden betekent voor veel mensen gewicht kwijtraken. Maar wanneer val je gezond af, en wanneer heb je dus een haalbare SMART doelstelling? Even wat weetjes over het menselijk lichaam. Jouw lichaam gebruikt energie niet enkel om te bewegen, maar ook om eten te verteren, om zich warm te houden, jouw hart te laten kloppen en ervoor te zorgen dat jouw hersenen hun werk doen. Al deze energie haalt jouw lichaam uit de voeding die het binnenkrijgt. Een logische redenering is natuurlijk dat wanneer er evenveel energie binnenkomt als wordt gebruikt, jouw gewicht stabiel blijft. Maar wat als er minder energie binnenkomt dan je lichaam nodig heeft? Op dat moment zoekt je lichaam automatisch naar andere energiebronnen, wat betekent dat de reserves die je hebt worden aangesproken. De grootste reserves zijn de vetreserves, maar ook eiwitreserves (oftewel spieren) kunnen gebruikt worden voor de ontbrekende energie. 

Ga je geleidelijk afvallen, een halve kilo tot een kilo per week, dan zijn het de vetreserves die voor de grootste energiebijdrage zorgen. En dát is wat je wilt. Wanneer je echter veel sneller gaat afvallen, bijvoorbeeld door een crashdieet, dan zijn het de eiwitreserves die een steeds grotere bijdrage gaan leveren. De weegschaal geeft dan na een paar weken wel een enorm verschil aan, maar je bent op dat moment vooral veel kilo’s aan vocht en spierweefsel verloren. Dit zorgt ervoor dat je niet mooi ‘strak’ afvalt. De spieren die bijdragen aan de vorm van je lichaam verdwijnen namelijk. Zelfs met vele kilo’s minder heb je dan dus nog niet het summerproof lichaam dat je wilde. 1 + 1 = 2 en het behalen van jouw doel kost dus tijd, wil je het goed doen en wil je het laten slagen. 

 

Burn baby burn

Vanzelfsprekend gaat ieder pondje door het mondje, hoe cliché ook. Wanneer je die halve tot hele kilo per week wilt kwijtraken, zal je dus jouw eetpatroon moeten aanpassen zodat de vetverbranding in gang wordt gezet. Maar ook krachttraining draagt bij aan het verbranden van calorieën. Door het zogenaamde afterburn-effect van krachttraining verbrand je zelfs nog twee dagen na een krachttraining meer calorieën. Je verbrandt in totaal dus meer dan puur tijdens de training. Op de lange termijn zorgt krachttraining er zelfs voor dat je verbranding overall stijgt. Dit werkt zo: als je afdoende traint, neemt je spierweefsel toe. Spieren verbranden meer calorieën dan vet, ook in rust. Kortom: hoe gespierder jouw lijf is, hoe meer energie je lichaam gedurende de dag verbruikt. Wanneer je op je voeding let en tegelijkertijd regelmatig traint, kun je (mits je op tijd begint) deze zomer flaneren op het strand, summerproof en wel.

Kun je niet wachten om jouw SMART doelstelling met mij te delen? Ik denk graag met je mee en help je in onze smallgroup- of 1-op-1-trainingen om jouw zomerdoel te bereiken! P.s: vergeet die afslankteenring.

En…. kun je het niet laten om t.z.t. #summerproof foto’s op je Instagram account te plaatsen? Vergeet niet ons dan even te taggen! 😉