Hoe je van hardlopen dik en lui kunt worden

‘Ik ga hardlopen!’, vertellen veel klanten me enthousiast. ‘Waarom?’, is dan mijn tegenvraag. Vaak blijft het dan stil of wordt er iets gemompeld over afvallen en conditie. Maar is hardlopen dan wel de juiste keuze? Dus, Hoe je van hardlopen dik en lui kunt worden.

 

Van hardlopen val je af… maar je kunt er dus ook dik van worden

De gemiddelde man verbrandt 77 kilocalorieën per kilometer en de gemiddelde vrouw 65, wat betekent dat je per 5 kilometer zo’n 325 tot 385 kilocalorieën verbruikt (Bron: Runner’s World).Het probleem is dat veel mensen de neiging hebben om zichzelf na een sportieve inspanning met eten te belonen. ‘Ik heb zo mijn best gedaan, nu heb ik wel wat verdiend.’ En vervolgens wordt het effect van het hardlopen met een energiedrankje en een paar boterhammen (of erger) teniet gedaan. Als je zo redeneert, dan kom je van hardlopen aan.

Wist je trouwens dat dat beloningsmechanisme ook werkt als je naar sport kijkt?

Kortom: hardlopen beïnvloedt je eetgedrag: op de lange termijn helpt het je om regelmatig gedurende de dag te eten in plaats van te gaan snacken. Maar op de korte termijn stimuleert intensief hardlopen de hersengebieden die beloning en afhankelijkheid oproepen. Daardoor snak je naar energierijk eten.

Van hardlopen krijg je energie, maar je kunt er ook lui van worden

Uit studies blijkt dat wanneer mensen drie tot vijf keer per week 30 à 40 minuten per dag hardlopen, ze gedurende de rest van de dag slechts 4.000 tot 5.000 stappen zetten, terwijl dat er normaal gesproken 7.000 zijn (Bron: The Guardian). Hoe meer je na het hardlopen in de relaxmodus komt, hoe minder gewicht je uiteraard uiteindelijk verliest. Dit kun je eenvoudig bij jezelf controleren met een stappenteller. De gezonde norm is zo’n 10.000 stappen per dag. En dat is makkelijk te realiseren als je je auto iets verder weg parkeert of een lunchwandeling maakt.

Moet ik dan maar stoppen met hardlopen?

Nee, dat hoeft nu ook weer niet. Maar als je resultaat wilt zien, dan zijn er een paar voorwaarden:

  • Je vindt het leuk, anders hou je het niet vol en/of je gaat jezelf achteraf belonen.
  • Je compenseert je calorieverbruik niet naderhand met snacks (als je af wilt vallen).
  • Je compenseert je beweging naderhand niet met luieren (als je meer wilt bewegen).
  • Je schaft een paar goede schoenen aan en doet een goede warming up, om blessures te voorkomen. Hardlopen kan blessuregevoelig zijn, zeker als je het zonder kennis en ervaring in je uppie gaat doen.

De HIT training als leuk alternatief

Als je van jezelf ‘moet’ hardlopen, dan zijn er natuurlijk ook leukere alternatieven. Voor het afvallen kun je je grote spiergroepen gaan trainen, zodat je verbranding verhoogt. Bijvoorbeeld met onze HIT training, waarbij je met een hoge intensiteit traint en spieren opbouwt. In een half uurtje bouw je heel snel een goede conditie op én je verbrandt vet. Keertje meedoen om te ervaren dat HIT echt veel leuker is dan op een loopband draven terwijl je naar een slechte serie kijkt? Bel me dan even!