Hit training

Als Personal Trainer is het niet altijd makkelijk om een duidelijk en simpel antwoord te geven op een vraag van de klant. Het menselijk lichaam( en met name, ‘sorry’ die van vrouwen) is zeer complex.
Er bestaat niet iets als ‘de beste manier van afvallen’. Waar voor klant A een calorie beperking goed kan werken, kan voor klant B het suppleren van visolie de oplossing zijn. Regelmatig krijg je de vraag of een bepaald product goed is om wel of niet te nemen, of dat bijvoorbeeld HIT training goed is om te doen.

Vertelt u mij eens, is een banaan gezond?
Veel vitamines, weinig polyfenolen, snelle suikers , Conclusie? Dat bedoel ik dus..
Met name als het om voeding gaat blijft het belangrijk dat je kijkt naar het individu en blijft experimenteren wat het beste werkt voor de klant. Achter de oplossing komen is een flink karwei, maar de oplossing kan soms erg simpel zijn.

Work hard!

Op het gebied van bewegen hebben we dit ook, alleen is het iets minder complex. Ons lichaam werkt namelijk nog steeds op dezelfde manier sinds het ontstaan van de mens. Jager/verzamelaar, endomorf/ectomorf/mesomorf, het zijn termen die oud zijn maar nog steeds van toepassing zijn.
We weten dan ook goed wat qua beweging beter past bij een endormorf, en wat beter past bij een ectomorf. Het betekent niet dat wanneer je een endomorf bent dat je geen krachttraining kan doen en nooit spiermassa op kunt bouwen, alleen zul je er harder voor moeten werken.

HIT en HIIT

Naast dat je je training aanpast op het individu zijn er ook trainingsvormen waarbij de verschillende individuen allen belang bij hebben. Zo is een opkomende trainingsvorm de HIT of HIIT. Een geweldige trainingsvorm met onderstaande voordelen.

1.Verhoog je insuline gevoeligheid. Simpel gezegd betekent dat dit een groot effect op hoe goed je koolhydraten aan kunt qua vertering en of die koolhydraten je “negatief” beïnvloeden door juist meer vet op te slaan. Hoe minder gevoelig je bent voor insuline, betekent dat je meer en meer insuline nodig hebt om “hetzelfde” werk te verrichten als bij mensen die een hoge insuline gevoeligheid hebben. Hoe meer insuline in je bloed, hoe minder goed je vet kunt verbranden. Dat is het simpelweg gezegd

2.Afterburn effect. Wanneer je in een korte tijd op hoge intensiteit traint beschadig je veel spierweefsel. Je cellen moeten daarom flink aan de slag om het spierweefsel te laten herstellen. Hier heeft je lichaam extra tijd voor nodig en in die extra tijd staat je lichaam in een hogere verbrandingsmodus.

3. Groeihormonen. Om het je niet al te ingewikkeld te maken, stimuleert de combinatie van hoge intensiteit en kort durende trainingen het aanmaken van groeihormonen. Het groeihormoon gebruik je ter stimulering van spiergroei. Deze spiergroei zorgt weer voor een hogere verbranding in rust(Let wel, dit positieve effect is alleen van kracht wanneer je ten minste 3 keer per week traint)

4. Verbetering van uithoudingsvermogen. Lang werd gedacht dat langdurige cardio sessies de uitkomst waren voor een verbeterde conditie. Je zou namelijk na 40 minuten trainen in de vetverbranding komen en je moest op 60% van je HF-Max trainen om tot een verbetering van je uithoudingsvermogen te komen. Uit betrouwbare onderzoeken is gebleken dat een HIT training een geweldige boost kan geven aan je uithoudingsvermogen.

Meld je aan

Kortom, veel voordelen en er zijn er nog veel meer! Per 7-11 kun je dergelijke HIT en HIIT trainingen volgen bij Ruben Buursen Personal training. Voor werktijd om 06.30, snel en efficiënt. Kom je voor de 1e keer? Dan is aanmelden verplicht. Ga naar de contactgegevens pagina en meld je aan!