Ooit had ik een klant die me vertelde dat hij geen idee had wat hij aan zijn eetpatroon moest veranderen. Hij at volgens eigen zeggen heel gezond. Toch was hij te zwaar. Toen ik zijn voedingslijst bekeek en daar bijna dagelijks pizza zag staan, was hij heel verbaasd dat ik die als eerste wilde schrappen. Want pizza bestaat toch uit groenten en wat vlees en kaas? Niks mis mee, vond hij.

Nu hoef ik jou waarschijnlijk niet uit te leggen dat afvallen en pizza niet zo’n heel goede combinatie is, tenzij je ze zelf maakt met bijvoorbeeld een volkoren wrap als bodem en meer groenten dan kaas. Ik moest het mijn klant wel uitleggen. En toch snap ik zijn denkwijze wel. Ik kom ze namelijk vaak tegen: mensen die denken gezond bezig te zijn, terwijl dat niet het geval is.

 

‘Ik eet light en val dus af’

Dat zou je misschien denken, maar minder vet heeft als consequentie dat het product ook minder smaak heeft. Dat gebrek aan smaak wordt gecompenseerd door het toevoegen van suiker. En van suiker word je vet. Vetter dan van vet (uit bijvoorbeeld noten, avocado of zalm).

 

Suiker vervangen door zoetstof heeft ook weinig zin. Kunstmatige zoetstoffen bevatten geen of nauwelijks calorieën, maar ze verhogen wel je bloedsuikerspiegel en ze leggen het systeem plat waarmee je lichaam die suikerspiegel reguleert. Uit onderzoek bleek dat het toevoegen van saccharine (een kunstmatige zoetstof die 700 x zoeter is dan suiker) ervoor zorgt dat de proefdieren 15% meer gingen eten dan de proefdieren die de zoetstoffen niet kregen. Geen goede optie dus. De verklaring is te lang voor deze blog, maar misschien kom ik daar in een volgende nog eens op terug.

 

‘Ik koop producten met een klavertje of een vinkje en ben dus goed bezig’

Je kent ze wel, producten met een keurmerkstempel dat je ervan moet overtuigen dat je gezond bezig bent. Zo was er bijvoorbeeld het keurmerk van Stichting ‘Ik kies bewust’ in de vorm van een vinkje. Dit maakte in één oogopslag duidelijk welke producten binnen een productgroep minder suiker, zout of verzadigd vet bevatten. Maar ja, minder dan wat?

 

Limonade bevat meer suiker dan water, maar limonade had een vinkje en water niet. Frituurvet had een ‘gezonde keuze keurmerk’ en magere chocomel ook, terwijl daar toch zes suikerklontjes per glas in zitten. Gelukkig zag de regering in dat dit keurmerk onzin was en zo is het vinkje langzaam uitgestorven. Maar in de tussenliggende dertien jaren zijn er veel mensen geweest, die er onterecht vanuit gingen dat ze gezond bezig waren door frituurvet met een vinkje te kopen. En dat kun je ze moeilijk kwalijk nemen.

 

Hoe eet ik dan wel gezond?

Als je weinig zin of tijd hebt om je in gezonde voeding te verdiepen, dan is het simpelste advies om zoveel mogelijk op de buitenste paden van de supermarkt te blijven. Daar waar je voornamelijk groenten, fruit, zuivel en vlees(vervangers vindt.  Vermijd het centrum van de supermarkt met de kant en klaar producten, zakjes en pakjes.

 

Zie je door de bomen het bos niet meer en wil je een advies op maat, maak dan eens een afspraak met me. Hou een week je voedingslogboek bij en dan kijken we samen wat er te verbeteren is om je doelen te behalen. Met een paar simpele veranderingen kun je een wereld van verschil maken.