Deze 5 soorten zomer fruit kun je met een gerust hart toevoegen aan jouw boodschappenlijstje

Veel zomerse voedingsmiddelen zijn niet alleen verfrissend maar vaak ook gezond en voedzaam. Omdat je tijdens zomerse temperaturen over het algemeen meer vocht verliest dan normaal, en ja, ook tijdens het sporten, is het belangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Fruit is hiervoor erg geschikt en zit bovendien vol mineralen en vitaminen. Twijfel je de komende tijd welke fruitsoorten je wel en niet mee moet nemen in de supermarkt? Hieronder volgen 5 vitaminerijke soorten fruit die je met een gerust hart op jouw boodschappenlijstje kunt zetten. Zo blijf je goed gehydrateerd en kun je ook tijdens het sporten lekker blijven knallen.

Watermeloen

Watermeloen is één van de meest bekende soorten zomerfruit. Een watermeloen bestaat in principe voor 90% uit water, maar heeft een lekkere fruitige smaak. Door het hoge vochtgehalte blijf je door het eten van watermeloen goed gehydrateerd.

En niet alleen dat, naast water bestaat watermeloen uit koolhydraten en (essentiële) micronutriënten zoals vitamines, mineralen, spoorelementen en fytochemicaliën. Denk hierbij aan vitamines A en C, bètacaroteen (provitamine A), ijzer en kalium, vitamine B1 en B6, en lycopeen. Lypoceen beschermt ook nog eens je huid tegen schade door de zon.

 

Voedingswaarde per 100 gram:

Calorieën: 37. Koolhydraten: 8 gram. Eiwitten: 1 gram.

Frambozen

Frambozen behoren tot de gezondste soorten fruit en zijn super goed voor jouw gezondheid. Ze hebben een hoge voedingswaarde door onder andere antioxidanten, fytonutriënten, vezels, ijzer, magnesium, kalium en zink. Frambozen zijn een bron van vitamine C, maar liefst 25 mg per 100 gram frambozen. Daarnaast krijg je als je 100 gram frambozen eet, bijna 8 gram vezels binnen. Vezels bevorderen de stoelgang, zorgen voor een vol gevoel (= goed voor de lijn!) en helpen beschermen tegen hart- en vaatziekten. Heb je net gesport? Ook dan kun je frambozen eten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat frambozen de stof cyanindine 3-glycosylrutinoside bevatten, die het herstel van spieren versnelt na het trainen.

 

Voedingswaarde per 100 gram:

Calorieën: 53. Koolhydraten: 12 gram. Eiwitten: 1,2 gram.

Avocado

Misschien niet per definitie zomerfruit, maar aangezien je waarschijnlijk de nodige salades gaat eten tijdens de zomermaanden benoem ik hem toch even. Hoewel avocado in verhouding tot veel ander fruit relatief veel calorieën bevat (322 per avocado) helpt deze vrucht je wél bij je gezondheid en je afvalproces. Zo lang je er geen tien per dag eet natuurlijk… Avocado’s verminderen namelijk je eetlust, versnellen je stofwisseling en kunnen (vr)eetbuien voorkomen. En dit allemaal doordat avocado’s rijk zijn aan gezonde vetten en vezels die voor een langer verzadigd gevoel zorgen. Naast vetten en vezels zijn avocado’s rijk aan vitamines en mineralen zoals vitamine A, B1, B2, B6, B11, C en E. Die verbeteren onder andere je weerstand, de gezondheid van je brein, je energievoorziening en de conditie van je ogen. Qua mineralen vind je in avocado’s onder andere magnesium en kalium die een positieve werking hebben op je bloeddruk en spierherstel.

Een avocado van 200 gram heeft de volgende voedingswaarde [15]:

 

Voedingswaarde per 100 gram:

Calorieën: 160. Koolhydraten: 0,5 gram. Eiwitten: 2 gram.

Kersen

Kersen smaken niet alleen lekker, maar zijn ook gezond. Ze zijn rijk aan vitamine C en kalium, wat helpt om je bloeddruk te verlagen en je gezond houdt. Kersen zijn ook rijk aan vitamine A. In 100 g kersen zit maar liefst 43 procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine A. Heb je fanatiek gesport? Kersen verminderen spierpijn en kunnen spierschade op de lange termijn voorkomen. Dit komt door de krachtige antioxidante en anti-inflammatoire eigenschappen die de pijnlijke spieren kalmeren.

 

Voedingswaarde per 100 gram:

Calorieën: 54. Koolhydraten: 11 gram. Eiwitten: 1 gram.

Sinaasappelen

Zoals eigenlijk alle citrusvruchten bevatten sinaasappels weinig calorieën. Daarentegen bevatten ze wel veel vitamine C en vezels en zorgen ze voor een vol gevoel. Ter vergelijking: sinaasappels zijn vier keer meer vullend dan een croissant en twee keer zo vullend als een mueslireep. De belangrijkste vezels in sinaasappelen zijn pectine, cellulose, hemicellulose en lignine die worden geassocieerd met gunstige gezondheidseffecten,waaronder een verbeterde spijsvertering en gewichtsverlies.

 

Voedingswaarde per 100 gram:

Calorieën: 47. Koolhydraten: 12 gram. Eiwitten: 1 gram.

 

Leuk. En nu?

Don’t worry! Vind je het over het algemeen lastig om te bepalen welke boodschappen je beter wel en niet in je mandje kunt doen? Twijfel je wel eens of je nu écht gezonde keuzes maakt, of dat je jezelf juist voor de gek houdt met die ene rijstwafel die stiekem boordevol calorieën zit? Ik help je graag bij het aanpassen van jouw voedingspatroon en geef je tips en advies. Dus, hulp nodig? Let me know! Wil je meer lezen? Lees dan ons blog over gezonde voeding