Sommige deskundigen schatten dat maar liefst 75 tot 90 procent van alle doktersbezoeken direct of indirect verband houden met aandoeningen veroorzaakt door stress. Hoewel stress verschillende gezondheidsproblemen kan veroorzaken, is een van de meest voorkomende die de meeste mensen niet kennen de invloed ervan op onze hormoonspiegels. Maar ook op het vermogen om een ​​gezond gewicht te behouden. Hoe werkt dit? En hoe kan stress jouw afvalproces in de weg zitten?

Cortisol

Elke bron van stress waarmee je lichaam in aanraking komt, fysiek of emotioneel, veroorzaakt de aanmaak van het hormoon cortisol.  Cortisol wordt aangeduid als ‘het stresshormoon’. Het probleem is dat wanneer we onder constante stress zijn, onze cortisolspiegels verhoogd blijven, wat vervolgens impact heeft op allerlei lichaamsprocessen waaronder je metabolisme en emotionele stabiliteit. Onderzoeken wijzen op het feit dat chronische hoge cortisolproductie gerelateerd is aan kwalen waaronder angst, slaapstoornissen en gewichtstoename.

Als het gaat om het verstoren van het afvalproces kan stress een lastig probleem zijn om aan te pakken.  Namelijk omdat  je misschien niet eens vermoedt dat dit de oorzaak is. In deze blog gaan we in op vier manieren waarop chronische stress een negatieve invloed kan hebben op jouw kwaliteit van leven.

Stress maakt een goede nachtrust een stuk lastiger.

Wanneer de niveaus van cortisol en andere stresshormonen zoals adrenaline abnormaal hoog zijn gedurende de dag, kan het moeilijk zijn om in slaap te vallen of in slaap te blijven. Dit gebrek aan slaap kan direct van invloed zijn op het stabiel houden van jouw gewicht. Dat is omdat een gebrek aan slaap de niveaus van leptine en ghreline beïnvloedt, de zogenaamde hongerhormonen die de eetlust en het gevoel van volheid na het eten bepalen.

Stress zorgt voor meer eetbuien

Het is niet vreemd dat veel mensen merken dat hoe hectischerhun leven wordt, des te moeilijker het is om een ​​gezond dieet te volgen. Dit is vooral het geval als het gaat om het volhouden van nieuwe eetgewoonten. Stress maakt het namelijk waarschijnlijker dat je terugvalt in je oude eetgewoonten en gedrag. Maar zeker ook omdat je je nieuwe dieet sneller links laat liggen.

Omdat stresshormonen jouw stemming, slaap en vertering kunnen verstoren, dragen hoge stressniveaus vaak bij aan suiker- en koolhydraatbehoeften. Stress haalt jouw ‘vrolijkheid hormonen’ zoals serotonine namelijk omlaag, waardoor we dit vrolijke gevoel ergens anders door proberen te krijgen: door voedsel. Ben je hier extra gevoelig voor? Dan bestaat de kans dat je veel meer calorieën consumeert op dagen dat je je gestrest voelt. De suikerhoudende producten waaraan je dan behoefte hebt, kunnen vanzelfsprekend zorgen voor gewichtstoename. We hebben het dan niet over een handje drop, maar over het leeg eten van een hele zak ;).

Stress draagt bij aan een spijsverteringsprobleem

stress is een van de belangrijkste oorzaken van spijsverteringsklachten en -aandoeningen, waaronder constipatie of diarree. Dat komt omdat stress ontstekingen kan veroorzaken of verergeren. Deze ontstekingen kunnen het weefsel in het maagdarmkanaal beschadigen, waardoor de opname van voedingsstoffen wordt verstoord.

Stress maakt het lastig om actief te blijven

Omdat stress ontstekingen kan veroorzaken en het immuunsysteem verzwakt, kan het ook een actieve levensstijl belemmeren door gebrek aan energie, vertraagd herstel na het sporten en de ontwikkeling van pijn of stijfheid in spieren en gewrichten. Ook loop je, wanneer je onder veel stress staat, meer kans om terug te vallen in oude gewoonten, wat ten koste gaat van doelgericht gedrag zoals afvallen en sporten. De motivatie om hier nog je best voor te doen neemt af, en je afvalproces stagneert.

Dus, wil het niet vlotten met jouw afvalproces? Ga dan eens bij jezelf na of stress hierbij een rol zou kunnen spelen en probeer een manier te vinden om jouw stressniveau te verlagen. In een eerder blog vertelde ik over de positieve effecten van endorfine, een stofje dat onder andere vrijkomt tijdens het sporten. Misschien is vaker sporten, ondanks dat stress dit in de weg zit, juist een manier om stappen te maken. En daar helpen Tom, Karina en ik je natuurlijk graag bij!