Dé 5 december calorieënteller: omdat Sinterklaas niet alleen cadeautjes met zich meebrengt.

Dé 5 december calorieënteller: omdat Sinterklaas niet alleen cadeautjes met zich meebrengt

Ik kan het me voorstellen, je zit vlak voor de decembermaand op heel veel te wachten, maar absoluut niet op een Sinterklaas calorieënteller. Maar als personal trainer zie ik het toch een beetje als mijn plicht om bewustwording rondom voeding over te brengen, dus thank me later. Alle Sinterklaas lekkernijen liggen alweer weken in de schappen. Een brok speculaas of zelfs gevuld speculaas, een handje pepernoten, en in plaats van een kopje koffie toch maar die grote beker warme chocolademelk met een flinke toef slagroom: al met al behoorlijke caloriebommen. Het is natuurlijk helemaal niet erg om je af en toe te laten gaan wat snoepen betreft, maar dan is het wel zo fair om te weten wat je eigenlijk allemaal binnenkrijgt. Wellicht maak je dan tóch soms een bewustere keuze, en kies je voor het snoepgoed dat de minste calorieën bevat in plaats van de meeste. Wat is dan een relatief verstandige keuze? En hoe raak je wat calorieën kwijt op 5 december nadat je een halve roomboterstaaf hebt verorberd?

De 5 december Sinterklaas teller

Grote kans dat je je inmiddels al lang hebt laten verleiden door het vele Sinterklaas snoepgoed dat al wekenlang in de winkels ligt. Of je nu een drogist binnenstapt of je wekelijkse boodschappen doet bij de supermarkt: de verleiding ligt overal op de loer. Ik heb de calorieën per 100 gram van deze lekkernijen voor je op een rijtje gezet:

Taai-taai                         263    

Kruidnoten                    330    

Schuimpje                      330    

Borstplaat                       350    

Kikker/muis                    356    

Marsepein                       400

Pepernoten                      430    

Speculaasje                      470    

Gevuld speculaas            470    

Speculaasbrok                  480    

Chocoladekruidnoten      480

Amandelstaaf                    512

Chocolade letter puur      565

Chocolade letter wit          573

Chocolade letter melk       584

Ben je niet zo specifiek in wat je wel en niet lekker vindt uit bovenstaande lijst? Dan kun je je dus beter vergrijpen aan taaitaai dan aan een chocoladeletter, scheelt toch bijna de helft. En voegt de chocolade nu écht wat toe aan de kruidnoten? Of smaken kruidnoten zonder chocolade eigenlijk ook wel erg lekker? De keuze is aan jou. Bakjes met mandarijnpartjes, wortels en stukjes oranje paprika zijn natuurlijk het gezondst…

Bewegen op pakjesavond

Stond de hele tafel vol lekkers uit bovenstaand lijstje? En was het lastig om er vanaf te blijven? No worries, genoeg opties om op 5 december direct wat van die calorieën te verbranden. Het zitten en uitpakken van cadeautjes, ik reken hier voor het gemak even een uur voor, zorgt al voor de verbranding van ongeveer 65 calorieën. Dat scheelt toch snel een handje pepernoten… Wil je meer verbranden? Een aantal tips ter inspiratie:

Koken

Een uurtje kokkerellen zorgt er al snel voor dat je 265 calorieën verbrandt. Vervroeg de start van pakjesavond dus richting etenstijd en nodig je familie en vrienden uit voor een maaltijd die je zelf bereidt. Heb je een grote familie en red je het niet om in een uurtje een maaltijd op tafel te krijgen? Dan heb je geluk, misschien ben je dan zelfs twee uur bezig en ben je zonder dat je er erg in hebt alweer 500 calorieën ‘lichter’.

Dansen


Veel kinderen in je familie? Slinger de Sinterklaas muziek een tandje harder en leef je uit met alle kids. Een uurtje dansen zorgt al snel voor de verbranding van maar liefst 585 calorieën. Jij blij, kinderen blij = win win.

Wandelen

Na pakjesavond even een frisse neus halen met z’n allen? Goed plan. Als je met een gemiddelde snelheid van 5 kilometer per uur wandelt, verbrand je ongeveer 275 calorieën per uur.

Fietsen (19 tot 22 km/u)


Vier je pakjesavond niet bij jou thuis maar bij vrienden of familie? Denk dan twee keer na voordat je volautomatisch in de auto stapt richting het adres waar je moet zijn. Lukt het je om alle cadeaus in een grote tas op de fiets mee te nemen? Go for it! Door te fietsen (met een snelheid van ongeveer 20 km/u) verbrand je 600 calorieën per uur. Ook dat zet dus zeker zoden aan de dijk!

Bewegen na pakjesavond

Geen zin om te stressen over calorieën op 5 december? Snap ik. Natuurlijk zijn er ook simpele opties voor de dagen na pakjesavond om door wat extra beweging het nodige te verbranden.

Huishoudelijke klusjes

Pak een aantal taken op die thuis op je liggen te wachten. Het zal je verbazen wat je verbrandt met een aantal simpele bezigheden: het hele huis stofzuigen, 150 calorieën, schrobben van de vloer, 130 calorieën, een half uurtje strijken, 50 calorieën, het schrobben van de badkamer, 200 calorieën, de auto wassen, meer dan 300 calorieën.

Trainen

Pakjesavond valt dit jaar op donderdag. Zaterdagochtend zijn wij weer de hele ochtend present aan de Heutinkstraat om jou aan het zweten te krijgen. En de week erna natuurlijk ook. Met een uurtje trainen bij ons verbrand je al snel 400 tot 500 calorieën, dus ik zou zeggen: neem toch lekker dat extra handje pepernoten, dan zie ik je zaterdag 7 december wel verschijnen. Zullen we er een extra pittige training van maken? Stiekem alvast aanmelden? Dat kan hier!

Hoewel je in de periode rondom Sinterklaas dus vaak best veel extra calorieën tot je neemt, is het niet heel moeilijk om deze er weer af te krijgen. Ben je extra op je voeding aan het letten en wil je dit doorzetten? Dan geldt ook voor het Sinterklaas lekkers natuurlijk: geniet, maar eet met mate.