Changing habits–>Gewoontes veranderen

Blijvende aanpassingen in je dagelijkse patroon. Ik voer natuurlijk vaak gesprekken met klanten over voeding en/of training. Hierbij vertel ik ze dat ze aanpassingen moeten doen in hun patroon.
Dit lukt vaak wel eventjes, maar waarom houden we dit niet vol?
We vallen vaak terug in ons ‘normale’ patroon. Waarom toch eigenlijk?
Waarom is ons lichaam niet in staat tot een blijvend veranderd patroon. Hoe passen we ‘changing habits’ toe?

Er word veel over geschreven maar weinig inhoudelijks. Logisch, want als de oplossing om patronen te doorbreken heel simpel was, dan hadden we dat inmiddels wel zelf gedaan en hadden we er geen hulp bij nodig.

Hoe verander ik mijn gewoontes?

Dus, je wil graag net als half Nederland, meer bewegen en gezonder eten.
Meer fruit, meer groentes, minder pasta, minder brood, 2 a 3 keer per week naar de sportschool.
Dit lukt de 1e weken zonder al te veel moeite. Je voelt je waarschijnlijk al een stuk fitter en gezonder.
En toch overkomt het je dat je terugvalt in je oude ongezonde patroon.
Erg vervelend natuurlijk maar kun je er altijd wat aan doen?

Enkele tips,

Creëer waarde. Waarom wil je veranderen? Als het niet belangrijk genoeg voor je is dan zal het hoogstwaarschijnlijk ook niet lukken. Er moet een hoge mate van intrinsieke motivatie zijn wil je blijvende veranderingen creëren.

Doe het samen. Zoek een buddy, samen sta je sterk. Ik zie het ook in mijn DUO trainingen. De klanten die samen komen houden het vaak langer vol. Je hebt steun aan elkaar en het is leuker om het samen te doen.

Goed plannen. Dit is niet alleen belangrijk op je werk, maar ook zeker zo belangrijk in je privé. Het sporten moet een plekje in je agenda krijgen.

Start klein. Neem niet teveel hooi op je vork. Misschien moet je eerst beginnen met bewegen en pak je daarna de voeding aan. Of andersom.

Het patroon is een gevolg van dagen, weken, maanden of jarenlang dezelfde handelingen uitvoeren.
Denk niet dat je binnen een paar dagen een patroon kunt doorbreken.
De aanhouder wint. Het is belangrijk dat ook wanneer het een dag of misschien een hele week niet is gegaan zoals je graag had gewild toch de draad weer oppakt. Stel je zelf daarom ook realistische doelstellingen.
Werk daarom met korte en lange termijn doelstellingen.

Mijn tip naar de klanten toe is ook altijd om je zelf niet teveel dingen te onthouden. Kijk eerst of het met kleine veranderingen werkt. Lukt dit niet? Kijk dan wat je eventueel nog meer kunt doen. Nog meer tips? Kijk regelmatig op www.personaltrainerenschede.nl of volg Facebook. Good Luck! #Sureyoucan!