Afvallen was nog nooit zo simpel (en goedkoop)

Je kent het vast, van die mensen die willen afvallen en dan ineens gaan hardlopen. Of verveeld op de sportschool een slechte serie kijken terwijl ze op de lopende band slenteren.

Helpt dit? Nee.

Als je voeding niet op orde is, dan kun je trainen wat je wilt, maar dat zal je weinig helpen. Als je resultaat wilt, dan is een uitgebalanceerde voeding een must. Niet gedurende een week, maar gedurende altijd (tenzij je het geen probleem vindt dat je resultaat weer verdwijnt).

Laten we Miriam als voorbeeld nemen

Miriam is veertig jaar en wil afvallen. Ze heeft van alles geprobeerd, maar niets hielp. Ze viel even af met Sonja, Frank of een andere goeroe, maar kwam daarna net zo snel of sneller weer aan. Hoe moet zij gaan eten om blijvend resultaat te hebben?

Het is heel simpel: zorg voor balans

Kort gezegd: als je meer verbrandt dan je eet, dan val je af (uitzonderingen met stofwisselingsproblemen oiddaargelaten). Een negatieve energiebalans noemen we dat. De gemiddelde vrouw van veertig heeft ongeveer 1900 kcal per dag nodig. Als Miriam er 1450 per dag eet, dan bespaart ze 3150 kcal per week. Bespaar je er 7000, dan val je ongeveer een kilo vet per week af.

Miriam kan met haar ‘dieet’ ongeveer een pond vet per week kwijtraken.

Dat lijkt haar een makkie, want ze schat haar voeding zelf in op ongeveer 1400 kcal per dag. De ervaring leert dat mensen erg voordelig voor zichzelf schatten. Ze vergeten dat ene pepermuntje, het laatste stukje brood van hun kind of de olie die in de pan gaat bij het bakken. Om echt inzicht te krijgen zou je dus (tijdelijk) je voeding bij kunnen houden in een app.

Miriam komt bij mij trainen.

Daarbij verliest ze ongeveer 500 kcal per keer. Ze traint twee keer per week, dus ze verbruikt nog eens 1000 kcal extra per week. Mooi meegenomen, maar als je alleen gaat trainen om af te vallen, dan duurt het dus zeven weken voordat je die kilo vet kwijt bent. Je moet wel een echte diehard zijn om dat gedisciplineerd vol te houden, zeker als je een groot aantal kilo’s kwijt wilt. En natuurlijk heeft sporten andere voordelen, maar daar gaat het nu even niet over.

Wat moet Miriam nou doen om blijvend af te vallen?

Ze moet per week die 3150 kcal blijven besparen en twee keer sporten (als ze ongeveer een pond vet per week kwijt wil). Is dat reëel?

Het kan wel, maar dan moet ze haar quilty pleasures van het weekend wel compenseren. Bij veel pleasures in het weekend moet ze de week erna zoveel compenseren, dat ze te weinig voedingsstoffen binnen krijgt en zich niet lekker voelt. Riskant, want het loopje naar de koelkast om dat gevoel weg te eten is snel gemaakt.

Dat compenseren is sowieso wel een ding.

Want mensen die sporten zijn vaak geneigd om zichzelf een extraatje te gunnen. Dat ‘sporten ze er immers wel weer af’. Of ze gaan ’s avonds bankhangen omdat ze al zo’n stuk hardgelopen hebben. Biertje erbij en het effect van het hardlopen (in de zin van verbranding) is alweer weg.

En nu?

Als je succesvol wilt afvallen, dan creëer je een negatieve energiebalans. Er zijn heel veel dieethypes, maar allemaal werken ze door dat tekort aan calorieën. Ze gooien er alleen een ander commercieel sausje overheen, zodat  het beter verkoopt.

Het goede nieuws: je hebt dus al die dieetboeken niet nodig, een gratis app waarin je je energiebalans bijhoudt is voldoende. Het enige wat mijn advies je wel kost is een beetje nauwkeurigheid wat betreft het afwegen en noteren van je voeding.

Keertje vrijblijvend sparren, terwijl je minimaal 500 calorieën of 71 gram vet verbrandt?

Je weet me te vinden.