Het is de droom van iedere beachhunk en fitgirl: een zichtbare sixpack. 

Laten we met het goede nieuws beginnen: die sixpack heb je al. Je ziet hem alleen nog niet. Dat komt omdat er een laagje vet overheen zit. Of een laag, kan ook. Het enige wat je nog hoeft te doen is dat laagje vet weg laten smelten. 

 

Het slechte nieuws: dat elimineren van buikvet valt niet mee. Zeker als je al een laag vetpercentage hebt. Daarom wat tips. 

 

1. Slaap meer

Echt, het kan: slapend vet verbranden. Genoeg slapen zorgt voor een verhoging van je groeihormoon. Dat hormoon speelt een rol bij de reparatie van cellen en weefsels, maar ook bij een betere vetverbranding. De meeste mensen hebben ongeveer 7-8 uur slaap per nacht nodig. Dus stop met Netflixen en kruip er op tijd in. 

 

2. Relax!

Zeg nou zelf, er zijn ergere methoden om vet te verbranden. Door het stresshormoon cortisol sla je meer vet op, dus je hebt nu een goed excuus om te lanterfanten, een boek te lezen of op een terras te hangen. Als iemand je van luiheid beschuldigt, leg je vanaf nu uit dat je bezig bent een sixpack te kweken.  

 

3. Eet minder

Ai, hier wordt het lastiger. Over het algemeen werkt de negatieve energiebalans prima: eet minder dan je verbruikt, dan val je af. 

Over koolhydraten bestaat veel discussie. Deze suikers hebben invloed op je vetopslag, maar je hebt ze ook nodig voor je energie en om te kunnen denken. Schrap ze dus niet, maar beperk vooral het aantal snelle koolhydraten. 

De meeste mensen eten niet teveel eiwitten. Daar hoef je dus niet op te bezuinigen. En dat komt goed uit, want ze geven je een vol gevoel en eiwitten helpen mee aan je spierherstel. 

 

4. Eet minder vet

Als gevolg van de koolhydratendiscussie eten veel afvallers minder suiker en meer vet. Van Atkins en dokter Frank mag je immers lekker tekeer gaan in de worst en kaas. Doe je dit teveel, dan krijg je ongemerkt veel meer calorieën binnen dan je nodig hebt. 

Vaak gebeurt dat ongemerkt, bijvoorbeeld bij noten. Ze zijn hartstikke gezond, maar je hebt er maar een stuk of tien per dag nodig. En zie het dáár maar eens bij te laten. Voor je het weet heb je dat zakje van 200 gram leeg gegeten. Dat zijn 1200 calorieën. Evenveel als er in 7 stroopwafels zitten. 

 

5. Train efficiënter

Je kent ze wel: mensen die drie keer per week op de loopband sjokken terwijl ze naar een saaie serie kijken. Dat dat weinig effect heeft, hoef ik je niet uit te leggen. 

Intensieve cardiotraining gaat ten koste van je spiermassa. En dus van je vetverbranding, want je spieren zijn je verbrandingsmotoren. 

Wat dan wel? Ga voor krachttraining en train vooral je grote spiergroepen. Bij een plateau in je gewichtsverlies kun je eventueel intervaltraining aan je schema toevoegen. 

 

En oja, buikspieroefeningen hebben geen effect op je sixpack. Plaatselijk vet verbranden is een illusie. Sorry. 

 

Ingewikkeld?

Meestal is het een kwestie van kritisch naar je eigen gedrag kijken. Dan kan lastig zijn. Maar ik kijk graag een keer met je mee. Dan kun je deze week al met dat goede voornemen beginnen. Want beginnen op 1 januari is zo cliché.